امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیگیر اهداف سند امنیت غذایی هستیم

وزیر جهادکشاورزی سال جدید را شروعی دوباره بر پیگیری اهداف سند امنیت غذایی با مشارکت مردم دانست و بر تداوم توفیقات و اصلاح کاستی‌ها برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار تاکید کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت امروز (۱ فروردین) در پیامی نوشت: راهبردی که با آغاز دولت سیزدهم در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شد و در سال گذشته به همت کشاورزان، بهره‌برداران و کارشناسان از ستاد تا خدمات توانست اقدامات اثرگذاری در زیربخش‌های کشاورزی به جا گذارد، هم‌چنان تابلوی اعلام مسیر برای سال جدید است.

وی افزود: اکنون که در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، بخش‌های اقتصادی کشور نیازمند جهش و تحول اساسی است. در بین بخش‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی به عنوان مردمی‌ترین بخش و به دلیل تأمین امنیت و اقتدار غذایی و به دنبال آن ضمانت امنیت ملی کشور دارای اهمیت بسیار بالایی است؛ موضوعی که به درستی در برنامه «تحول کشاورزی ایران با رویکرد جهادی» دولت سیزدهم به آن پرداخته شده است.

نیکبخت اضافه کرد: کشاورزی ایران با وجود موانع اقلیم و محدودیت منابع، توانست در سال ۱۴۰۲ پله‌های ترقی را بپیماید. نگاهی به آمار رشد در زیربخش‌های کشاورزی گواه بر این است که جمع جبری موفقیت‌های کشاورزی، چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای را پیش چشم ناظران قرار داده است. اجرای طرح خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی از جمله خرید ۱۰ و نیم میلیون تن گندم از گندم کاران سراسر کشور و اجرای طرح اختصاص نهاده کود و سم و خدمات فنی به کشاورزان، کشور را در گندم نان خودکفا کرد.

در بخش دیگر این پیام آمده است: این نکته که هرگاه مشارکت مردم پای کار باشد و سرمایه مردمی در کنار توان تولید داخل قرار گیرد، سر منشأ حرکت بزرگ کشور به سوی اهداف کلان در اقتصاد خواهد بود؛ این الگو در تولید محصول استراتژیک گندم به کار گرفته شد و نتایج افتخارآمیز آن به نفع کشور و مردم ثبت شد. در دیگر سو، طرح جهش تولید در دیمزارها با هدف توسعه در واحد سطح بدون استفاده از منابع محدود آب، اراضی دیم را با خوشه‌های گندم، طلایی کرد.

نیکبخت افزود: در این سال، خوداتکایی در تأمین غلات افزایش یافت و گندم به تنهایی با ۱۲۲ درصد افزایش، رکورددار بود. البته در این میان توسعه ۷۸ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقای بازدهی کشاورزی تأثیر خود را به وضوح نشان می‌دهد. افزایش تولید نهاده‌های کشاورزی در کودهای پتاسه و فسفاته و تولید بذر مورد نیاز در کنار افزایش ضریب مکانیزاسیون از دلایل محکم افزایش خوداتکایی در محصولات کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌ها و ارائه مشوق‌های جذاب در کشاندن سرمایه به پای امنیت غذایی با احداث شهرک‌های کشاورزی از اقدامات کارساز سال ۱۴۰۲ بود؛ به طوری که دَه‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه مردمی وارد حوزه کشاورزی شد. طرح شناسنامه‌دار کردن باغات، رفع مداخلات و صدور اسناد اراضی، پیش‌نیاز هویت‌بخشی به کشاورزی و حفظ میراث کشاورزی است که سرانجام به اقتصادی شدن و توسعه کشاورزی می‌انجامد.

در این پیام با اشاره به اقدامات در حوزه تأمین نیاز بازار آمده است: تولید محصولات پروتئینی اگرچه در گوشت قرمز با کاستی همراه بود اما تولید گوشت مرغ در هر دوره با ترمیم زنجیره، رکورد جوجه‌ریزی بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه را در بهمن سال ۱۴۰۲ به ثبت رساند. این تجربه و راه پیموده در تولید، عرضه و صادرات تخم‌مرغ؛ در بازسازی زنجیره تولید گوشت قرمز با احیای دام مولد سبک و سنگین و در دوره تنفس، به کار گرفته شده است و امیدواریم در گام‌های پیش‌رو تولیدات این صنعت به ثبات برسد.

عملیاتی‌سازی سند امنیت غذایی از مهمترین اقدامات سال گذشته بود

نیکبخت افزود: رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی، افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی، خودکفایی در تأمین گندم خبازی، توسعه زیست‌بوم علم و فناوری و دانش‌بنیان‌سازی، تحقیق آمار و اطلاعات بخش کشاورزی، توسعه زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی و تکمیلی، هوشمندسازی، صدور اسناد رسمی برای اراضی کشاورزی، آغاز اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری، افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای، جهش تولید در دیمزارهای کشور، افزایش تولید و تأمین کودهای پایه بخش کشاورزی و عملیاتی‌سازی سند امنیت غذایی نیز از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در سال جدید ضمن ادامه اقدامات موفق سال‌های پیش، توسعه شهرهای مولد با محوریت سواحل و گسترش فعالیت‌های شیلاتی در آبزی‌پروری و صیادی، ارتقای درجه کیفی‌سازی باغات، توسعه کشت گلخانه‌ای، آبیاری نوین، دانش‌بنیان‌سازی کشاورزی و افزایش بهره‌وری کشاورزی با اولویت تأمین نیاز داخل و افزایش صادرات را سرلوحه برنامه‌های خود برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار قرار می‌دهد. وزارت جهاد کشاورزی با همت کشاورزان جهادگر در سال جاری تدوین منشور و دستورالعمل مردمی‌سازی امور و جهش تولید با مشارکت مردم را به عنوان یکی از مهمترین پیش‌نیازهای امنیت و اقتدار غذایی در دستور کار قرار داده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا