بانکبانک و بیمه

زنگ کمبود مسکن به صدا درآمد

زنگ کمبود مسکن در حالی بار دیگر به صدا درآمده که پیش از این نیز کارشناسان در این باره هشدار داده و تاکید کرده بودند که کشور سالانه به یک میلیون و۲۰۰ تا یک میلیون و۴۰۰ هزار مسکن نیاز دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی،آمارهای ارائه‌شده از سوی فعالان بازار مسکن و کارشناسان حاکی  است که کشور سالانه به ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و درصورتی‌که این نیاز تامین نشود، با انباشت تقاضا درآینده، قیمت مسکن در کشور صعودی می‌شود. حسن محتشم، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با اعلام اینکه سالیانه در بهترین شرایط ساخت مسکن در کشور ۴۰۰ هزار واحد است، گفته این در حالی است که نیاز کشور به مسکن حدود یک میلیون واحد مسکونی در سال است. او که در چهارمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران و سومین کنفرانس و نمایشگاه انبوه‌سازان مسکن صحبت می‌کرد، این هشدار را هم داده که با توجه به کمبود ساخت واحدهای مسکونی در کشور، نگرانیم که این انباشت تقاضا در آینده به افزایش قیمت مسکن در کشور منجر شود. زنگ کمبود مسکن در حالی بار دیگر به صدا درآمده که پیش از این نیز کارشناسان در این باره هشدار داده و تاکید کرده بودند که کشور سالانه به یک میلیون و۲۰۰ تا یک میلیون و۴۰۰ هزار مسکن نیاز دارد. اما نیاز کشور به این میزان مسکن در حالی است که توانایی ساخت این تعداد مسکن وجود ندارد و به گفته کارشناسان در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بتوان تنها ۷۰۰ هزار مسکن تولید کرد. با این حال، هر چند در سه سال اخیر، اقدامات متعددی از سوی وزارت راه‌ و شهرسازی برای تولید مسکن عملیاتی شده، هنوز کشور با کمبود مسکن دست به گریبان است و بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند تبعات زیادی را در آینده به دنبال داشته باشد.
گزارش‌ها حاکی است که برای حفظ وضعیت موجود در حوزه مسکن باید سالانه حدود ۵۵۰ هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود. این در حالی است که هر سال حدود ۶۹۰ هزار ازدواج انجام می‌شود که به ازای آنها نیز باید مسکن ساخته شود. ارائه این آمار و ارقام در حالی است که بیت‌الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است در ایران باید سالانه حدود ۳/۱میلیون واحد مسکونی ساخته شود. البته او این را هم توضیح داده که در چند سال اخیر تولید مسکن حداکثر نیمی از این میزان بوده و باعث شده که سالانه حدود ۷۰۰ هزار واحد به کسری مسکن اضافه شود. ستاریان بارها در اظهارات خود این را هم گفته که کمبود مسکن در ایران به حدود پنج میلیون واحد هم می‌رسد که بخش عمده آن در حاشیه‌نشینی ۱۷میلیون نفری شهرهاست. البته نیاز به ساخت مسکن در حالی است که طبق اعلام مقامات دولتی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد. اما در میان آمارهای ارائه شده، سوال این است که چرا نیاز به مسکن افزایش یافته است؟کارشناسان و مقامات دولتی معتقدند که رکود مسکن از جمله دلایلی است که موجب شده، نیاز به انباشت مسکن افزایش یابد. علی چگنی، مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی پیش از این به «فرهیختگان» گفته بود که وقتی مجموعه اقتصاد گرفتار رکود می‌شود و تولیدی صورت نمی‌گیرد، بخش مسکن نیز دچار رکود می‌شود. او تحریم‌ها و منابع مالی را مشکل دیگری دانسته و تاکید کرده که با این اتفاقات، ‌سرعت گردش مالی در بخش مسکن کاهش یافته، رکود دربخش مسکن نیز طولانی‌تر شده است. با این توضیحات، او راه‌حل کمبود مسکن را سیاست‌هایی می‌داند که به افزایش تقاضا و افزایش تولید در حوزه مسکن کمک کند. از نگاه این مقام مسئول، صندوق پس‌انداز یکم و حساب پس‌انداز ممتاز از جمله سیاست‌هایی هستند که می‌تواند هم تقاضا را وارد بازار کند و هم عرضه را تحریک کند که این موضوع گامی برای خروج مسکن از رکود و رفع کمبود مسکن در کشور است.

 

تبعات کمبود مسکن در کشور
ایرج رهبر

بر اساس طرح جامع مسکن که سال گذشته مصوب شد، کشور سالانه نیازمند تولید یک میلیون مسکن است. اما بنده معتقدم که نیاز به ساخت مسکن بیش از این آمارهای اعلام شده است. به عبارتی تنها در تهران سالانه بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. در این میان، بهترین راه‌حل این است که در وهله اول برنامه‌ریزی شود و دولت تولید را تقویت کند. در وهله دوم، بخش خصوصی از سوی دولت حمایت شود تا این بخش که توانایی ساخت این تعداد واحد مسکونی را دارد، کمبود مسکن در کشور را تامین کند. علاوه‌براین باید سازه‌های بتنی همچون سازه‌های فلزی مورد توجه قرار گیرند. موضوع دیگر در مورد تسهیلاتی است که از سوی دولت پرداخت می‌شود. برای تقویت تولید باید به جای خریدار به سازنده وام داده شود، بنابراین با این توضیحات اگر بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار و تولید تقویت نشود، مسلما با تبعاتی چون انباشت تقاضا و افزایش قیمت مسکن روبه‌رو خواهیم شد. همان‌طور که این اتفاق در سال‌های گذشته نیز رخ داد، دولت هم‌اکنون بر مناطق مسکونی لوکس تمرکز کرده است، در حالی که باید تمرکز خود را بر سایر مناطق بگذارد تا مشکل کمبود مسکن در کشور برطرف شود.



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا