بانکبانک و بیمه

بدهی دولت به بانک مرکزی رشد کرد

وزیر صنعت مدعی شد دولت یازدهم از استقراض از نظام بانکی و چاپ پول خودداری کرده است اما آمار رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد، بدهی دولت به بانک مرکزی از سال ۹۲ تاکنون ۱۷۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی،شب گذشته محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی ویژه خبری بیان اینکه چاپ اسکناس تورم‌زا است که در گذشته صورت می‌گرفت، گفت: «دولت یازدهم از استقراض از نظام بانکی و چاپ اسکناس که ایجاد رونق می‌کند، خودداری کرده است.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که براساس گزارش‌های رسمی بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی از ۱۳ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان در پایان سال ۹۱ به ۳۵ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان در پایان آبان ماه امسال رسیده است.
همچنین بدهی دولت به بانک‌ها از ۶۴ هزار و ۲۶ میلیارد تومان در مرداد ۹۲، در پایان مرداد ماه امسال به ۱۴۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
به نوشته فارس، در سال‌های ۹۲ تا آبان ۹۵ حجم پایه پولی از محل بدهی دولت به بانک مرکزی ۲۲ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومان افزایش یافته است که رشد ۱۷۰ درصدی را نسبت نسبت به سال ۹۱ نشان می‌دهد.
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی هم با ۴۵ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان افزایش به ۱۰۰ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان رسید.
در پایان شهریور ماه طبق گزارش بانک مرکزی حجم پایه پولی ۱۶۵ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بوده در حالی که حجم پایه پولی در پایان سال ۹۱ حدود ۹۷ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان بوده است.
ارقام بالا نشان می‌دهد برخلاف اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت، در دوران دولت یازدهم رشد پایه پولی یا اصطلاحاً چاپ پول میزان قابل توجهی بوده است و ۷۰ درصد نسبت به ابتدای دولت رشد داشته است.



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا