ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

راهکار فیس‌بوک برای جلوگیری از انتشار اخبار دروغین

فیس‌بوک اعلام کرده است که قصد دارد به منظور جلوگیری از انتشار اخبار دروغین و نامعتبر، قصد دارد به آموزش خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زبده بپردازد.

به گزارش آرمان اقتصادی، به نقل از دیجیتال ترندز، از آنجا که مدتهاست شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک تصمیم گرفته‌اند از انتشار و ارسال اخبار دروغین و گزارش‌های کذب توسط منابع نامعتبر جلوگیری بعمل بیاورند، فیس بوک به تازگی اعلام کرده که قصد دارد با تربیت روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و خوب در این راستا پا پیش بگذارد.

فیس‌بوک به همین منظور تصمیم گرفته که با اعطای بورسیه تحصیلی به آن دسته از افرادی که به رشته روزنامه‌نگاری و خبرنگاری علاقمند هستند، کمک به‌سزایی کند و بدین ترتیب آنها را به سمت و سوی انتشار اخبار درست و معتبر هدایت کند.

این شبکه اجتماعی آمریکایی در راستای تحقق اهداف خود، با برخی از آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های مربوطه‌ای که به آموزش و تعلیم دانشجویان در رشته‌های روزنامه‌نگاری، خبرنگاری و ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال می‌پردازند، همکاری کند.

این غول تکنولوژی همچنین عنوان کرده است که دانشجویانی که از آسیا، آمریکای لاتین، سرخپوستان و غیره هستند نیز تحت حمایت فیس بوک قرار خواهند گرفت و سازمان‌ها و انجمن‌های تحت حمایت نیز ۲۵۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد. قرار است پنج بورسیه تحصیلی به مبلغ ۱۰ هزار دلار هم هر سال به دانشجویان و خبرنگاران برتر اهدا خواهد شد.

در ماه‌های گذشته، شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، گوگل و توییتر بارها و بارها به دلیل انتشار تبلیغات نژادپرستانه و ضد یهود و همچنین اقدامات مداخله‌جویانه روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد بازخواست قرار گرفته بودند و نمایندگان این غول‌های تکنولوژی توسط نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا استیضاح شده و موظف شده بودند که درباره مسائل مذکور، به آنها توضیح بدهند.

بنظر می‌رسد این روزها با توجه به نقش بسیار پررنگی که شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و پیام‌رسان‌ها در انتشار اخبار و همچنین شایعات ایفا می‌کنند، فشار مضاعفی از سوی جوامع بین‌المللی برروی غول‌های تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی وارد می‌شود و اینطور که پیش می‌رود انتظار می‌رود قانون‌گذاران در کشورهای پیشرفته که میزبان این غول‌های تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی هستند نیز قوانین و مقررات سختگیرانه‌تری را در قبال آنها وضع کنند.

در این چند ماه گذشته شبکه‌های اجتماعی گوگل و فیس بوک پس از شناسایی اخبار نادرست و کذب، به شدت مورد انتقاد واقع شده‌اند البته در این حملات، فیس بوک تنها نیست و شبکه‌های اجتماعی دیگری همچون اینستاگرام، توییتر، اسنپ چت و یوتیوب نیز زیر تیغ و آماج حملات منتقدان قرار گرفته اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا