انرژی

استمرار فعالیت دلالان در بازار تجهیزات نفتی

رییس پیشین هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) ضمن انتقاد از عدم استقبال شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت از سیستم جامع و یکپارچه کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت اظهار کرد: تا زمانی که مصرف‌کننده‌ها از دلال‌ها خرید کنند فعالیت دلال‌ها در بازار ادامه خواهد داشت

رضا پدیدار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به راه اندازی سیستم جامع و یکپارچه کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، اظهار کرد: راه‌اندازی این سامانه به‌کار کارشناسی نیاز داشت و طراحی آن حدود دو سال و نیم طول کشید.   فراخوان ثبت‌نام در این سامانه در چند مرحله اعلام شد تا کلیه تولیدکنندگان و سازندگان کالاهای صنعت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه‌ وزارت نفت از جمله گاز، نفت، پتروشیمی و پالایش در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وی در مورد شرکت‌هایی که در این سامانه ثبت‌نام کردند، گفت: ۱۴۰۴ شرکت در آخرین مرحله فراخوان این سامانه  به عنوان شرکت سازنده ثبت نام کردند. همچنین ۴۰۰ شرکت در مرحله‌ تکمیل مدارک قرار داشتند که در  فرصتی که به آنها داده شده بود که این زمان آخر مهرماه تعیین شده بود نتوانستند مدارک خود را کامل کنند به همین دلیل به آنها تا پایان دی‌ماه فرصت داده شد البته این فرصت همچنان ادامه دارد. با احتساب این شرکت ها، مجموع شرکت‌های سازنده کالای صنعت نفت ایران به حدود ۱۸۲۰ شرکت رسید.

همچنین بخوانید

رییس پیشین هیات مدیره استصنا، ادامه داد: در کنار این شرکت‌های سازنده، تعداد دیگری شرکت به عنوان شرکت تامین‌کننده کالا وجود دارد که این شرکت‌ها نماینده شرکت‌های خارجی تجهیزات نفت در ایران هستند. به این شرکت‌ها که نمایندگی رسمی تجهیزات صنعت نفت را داشتند نیز فراخوان داده شد و آنها هم دراین سامانه ثبت‌نام کردند و در نتیجه تعداد شرکت‌های تولیدکننده و تامین‌کننده کالای صنعت نفت به حدود ۳۰۰۰ شرکت رسید.

پدیدار با اشاره به بخشنامه وزیر مبنی بر اینکه “تمامی شرکت های تابعه وزارت نفت موظف هستند، تمام معاملات خود را از سامانه‌های موجود به سامانه جدید تامین کالای این وزارتخانه منتقل کنند و معاملات خود را صرفا از طریق این سامانه انجام دهند”، تصریح کرد: طبق بخشنامه‌ای که از سوی وزیر نفت صادر شد همه خریداران و مصرف‌کنندگان صنعت نفت باید معاملات خود را از طریق  سامانه مرکزی انجام می‌دادند. وزارت نفت بیش از ۱۳۵ شرکت تابع دارد که هر کدام از این شرکت‌ها نیز یک سامانه کالا به نام وندورلیست AVL دارند که وزارت نفت دستور داد شرکت‌های تابعه حق ندارند از سامانه خودشان استفاده کنند و برای تامین تجهیزات خود باید به سامانه مرکزی مراجعه کنند.

وی افزود: البته هنوز وزارت نفت نتوانسته است در شرکت‌های زیرمجموعه خود این الزام را ایجاد کند که این شرکت‌ها به جای مراجعه به سامانه خودشان، به سامانه مرکزی مراجعه کنند. در واقع شرکت‌ها اگر نیاز به کالایی دارند باید به سامانه مرکزی مراجعه کنند و اگر این کالا در داخل ساخته می‌شود از شرکت‌های داخلی آن را تهیه کنند و چنانچه کالای مورد نظر توسط شرکت‌های داخلی ساخته نمی‌شود از نمایندگی شرکت‌های خارجی که در سامانه مذکور ثبت‌نام کرده‌اند کالا را تهیه کنند.

رییس پیشین هیات مدیره استصنا با تاکید بر این‌که هنوز اراده ملی در وزارت نفت برای استفاده سراسری از این سامانه ایجاد نشده است، اظهار کرد: در بدنه میانی و بدنه اجرایی وزارت نفت هنوز مقاومت وجود دارد و شرکت‌های زیرمجموعه سامانه خودشان را ترجیح می‌دهند. امیدواریم این مشکل در مدیریت جدید و توسط آقای بی‌طرف، معاون جدید وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری برطرف شود.

پدیدار  با اشاره به شناسایی ٢٢ هزار دلال نفتی در ایران ادامه داد: دلال‌ها خود به خود به وجود نمی‌آیند و مصرف‌کننده تعیین‌کننده حضور یا عدم حضور دلال‌ها در بازارها هستند. تا زمانی که مصرف‌کننده‌ها از دلال‌ها خرید کنند فعالیت دلال‌ها در بازار ادامه خواهد داشت. وزارت نفت باید شرکت‌های تابعه خود را توجیح کنند که به جای مراجعه به دلال‌ها سراغ تولیدکننده برود و اگر تولیدکننده داخلی توانایی ساخت کالای مذکور را نداشت سراغ شرکت‌هایی بروند که نماینده شرکت‌های خارجی در ایران هستند.

پدیدار با بیان این‌که سه مولفه زمان، کیفیت و قیمت در محصولات داخلی مهم است، توضیح داد: اگر کالاهای داخلی این سه مولفه را نداشتند مصرف‌کنندگان حق دارند کالای خود را از خارج تهیه کنند اما اگر این سه مولفه مشکلی نداشت مصرف‌کننده حق ندارد کالای خود را از شرکت‌های خارجی خریداری کند.

بر اساس این گزارش، در اواسط آبان ماه سال جاری بود که محمدرضا مقدم، معاون سابق امور مهندسی و پژوهش وزارت نفت اعلام کرد  از ٢۵ هزار اسمی که شرکت‌های نفتی به‌عنوان تأمین‌کننده تجهیزات ثبت کرده بودند، تنها سه هزار عنوان، وجود خارجی داشته است و بقیه، دلالان بی‌نام و نشان بودند.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا