انرژی

توسعه صنعت نفت با مشارکت مردم

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: مشارکت مردم در صنعت نفت می تواند موجب توسعه این صنعت شود و بی‌شک این مساله یک بازی دو سر برد برای مردم و صنعت نفت است چراکه ضمن تسریع در پروژه‌های نفتی مردم نیز از سود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بهره‌مند می‌شوند.

محمد خطیبی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص نامگذاری شعار سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، اظهار کرد: مفهوم مشارکت مردم این است که از شرکت های خصوصی بیشتر بهره‌مند شویم و کارهای بیشتری را به آنها واگذار کنیم، همچنین لازم است مردم را بیشتر در کارها و پروژه های صنعت نفت شریک کنیم و لازمه این مساله این است که سرمایه های کوچک مردم را در مدل های مختلف وارد کنیم.

همچنین بخوانید

وی افزود: می توان با استفاده از بورس از سرمایه های مردمی برای و مشارکت آن ها در پروژه ها صنعت نفت استفاده کرد، همچنین می توان از طریق فروش اوراق با سرمایه های اندک مردم در اجرای پروژه های صنعت گام برداشت و مردم را نیز در منافع اجرای پروژه‌ها شریک کرد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه هرچند سرمایه های مردم اندک است اما زمانی که سرمایه ها جمع می شود رقم های زیادی را شکل می دهند و می توان بسیاری از پروژه ها را با سرمایه مردم جلو برد، اظهار کرد: علاوه بر این با بکارگیری بیشتر از شرکت های خصوصی نیز می توان اتفاقات خوبی را در صنعت نفت رقم زد.

خطیبی با بیان اینکه ورود بانک ها و سرمایه گذاری آن ها در پروژه های صنعت نفت می تواند موثر باشد هرچند که این کار اکنون نیز در حال انجام است اما می توان آن را گسترش داد، گفت: سرمایه گذاری در پروژه های نفتی سودآوری بالایی دارد و مردم می توانند از منافع آن بهره مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع در تمام دنیا وجود دارد و حتی زمانی که عملکرد شرکت های بزرگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که کمتر با دارایی های خودشان طرح‌ها و پروژه‌ها را پیش می‌برند و عمدتا از بانک ها وام می گیرند و در بانک‌ها نیر سرمایه های مردم جمع آوری می‌شود، بسیاری از پروژه های صنعت نفت با سرمایه‌گذاری بانک ها انجام می شود و شرکت های بزرگ پروژه ها را به بانک ها ارائه می‌دهند و پس از ارزیابی از سوی بانک مبالغی را دریافت می‌کنند.

به گفته این کارشناس، چنانچه محل سرمایه گذاری پروژه‌های نفتی از سمت بانک ها، بورس و اوراق باشد مشکلی که اکثرا مانع اجرای پروژه‌های نفتی می‌شود برطرف خواهد شد و می توان توسعه نفت را رقم زد، قطعا سرمایه مردم می‌تواند موجب تسریع اجرای پروژه‌ها شود و زمانی که پروژه جلو رفت می توان از سود آن بهره مند شد و این یک بازی دو سر برد است که هم صنعت نفت می‌تواند پروژه های خود را پیش ببرد و م اینکه مردم در یک نقطه مناسب و مطمئن سرمایه گذاری و از سود آن بهره مند می شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا