بانک و بیمهطلا و ارز

پیشنهاد حذف ارز مبادله‌ای/ تعلق یارانه به کالاهای اساسی

یک عضو اتاق بازرگانی گفت: سبد کالاهایی که مشمول ارز مبادله‌ای می‌شود خیلی بزرگ است و می بایست به جای آن ارز آزاد شود و کالاهای اساسی مشمول یارانه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا صالحی در خصوص مدیریت بازار ارز و نحوه کنترل بانک مرکزی بر این بازار گفت: با ایجاد تنشی که در ماه های اخیر در بازار ارز ایجاد شد ورود بانک مرکزی برای کنترل این بازار مفید تلقی می شود. این عملکرد بانک مرکزی مطابق وظیفه نظارتی بانک مرکزی بود.

وی افزود: کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز با خرید و فروش ارز هرچند در مقطع کنونی یک اقدام مثبت بود، اما در زمانی گسترده تر می تواند تبعات منفی هم داشته باشد. ورود تصنعی ارز به بازار و پایین آوردن تصنعی ارز می تواند کمک کند که قیمت ها از مسیر واقعی شدن خارج شود و بعد از مدتی به تنش مجدد بینجامد. به همین دلیل هم در مقطع کنونی که بانک مرکزی بر بازار ارز ورود پیدا کرده است می بایست در یک برنامه منسجم مدیریت بازار را به سمت تعادلی پایدار پیش ببرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رکودی که در کشور ایجاد شده است، برای کنترل بازار ارز گفت: یکی از راه هایی که می توان در شرایط کنونی بازار ارز را مدیریت کرد حذف ارز مبادله ای است. که با حذف این ارز مبادله ای برخی کالاهای اساسی افزایش قیمت پیدا می کند. به همین دلیل بهتر است با توجه به این شرایط یارانه ای برای این منظور اختصاص یابد تا تهیه این کالاهای اساسی بعد از آزادسازی نرخ ارز برای بیشتر مردم سخت نشود.

صالحی با انتقاد از قیمت ارز مبادله ای در مقابل ارز آزاد برای کالاهای غیر ضروری تخصیص این ارز را به منزله پرداخت یارانه به سوداگران ارز دانست و گفت: سال گذشته ارز مبادله ای ۳۳۰۰ تومان بود در حالی که ارز در بازار آزاد نزدیک به ۴۰۰۰ تومان معامله می شد. این اختلاف قیمت در حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان شد که بخشی از این مبلغ به جای کمک به اقتصاد روانه جیب سوداگران ارزی شد.

وی پیشنهاد کرد دولت در بودجه سال آینده نرخ ارز را به رقم واقعی آن نزدیک کند و این رقم به بیش از ۳۵۰۰ تومان افزایش یابد و تصریح کرد: واقعی کردن نرخ ارز از راهکارهای دیگر اهمیت بیشتری دارد چرا که اگر بورس ارز و یکسان سازی نرخ ارز به عنوان راهکارهای مدیریت بازار ارز اعمال شود بازهم کارکرد این سیاست ها پایین است. در شرایطی که بازار ارز با نرخ های غیرواقعی فعالیت می کند به طور حتم رانت های کلان شکل می گیرد و دولت مبالغ هنگفتی را به دلالان تحویل می دهد.

صالحی ادامه داد: مدیریت بازار ارز در بخش های دیگر اقتصاد هم تاثیر مستقیم برجای می گذارد و خروج از رکود با مدیریت بازار ارز امکان پذیر می شود.


منبع:اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا