بانکبانک و بیمه

۲۹ بار برگزاری همایش بانکداری اسلامی


*دکتر علیرضا شیرمحمدی/نایب رییس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی

امروز در دنیا سمینارها با الگوی صحیح گفتگو بین بخش دولتی و خصوصی برگزار می شود و از همان آغاز سمینار، تمامی افراد عالی رتبه در مقابل کارشناسان و افراد کلیدی بخش خصوصی قرار گرفته و با استفاده از گفتگو و خارج از تعارفات وقت گیر، نسبت به روشن شدن ابعاد تاریک موضوع، مشکلات و نهایتا پیشنهادات اجرایی اقدام می نمایند.
هفته گذشته بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی با سخنرانی، رئیس کل محترم بانک مرکزی آغاز به کار کرد….جالب است که اولین معترض برگزاری همایش های بی حاصل، شخص رئیس کل محترم بود و زمان سخنرانی خود را به طرح مشکلاتی که گریبانگیر نظام بانکی کشور است گذراند.
روزانه سمینارها و همایش های زیادی در کشور برگزار می گردد، قبلا هدف از برگزاری سمینارها این بود که دولت بتواند از طریق برگزاری این سمینارها نسبت به اطلاع رسانی در خصوص رویه های جدید به زیر مجموعه ها در کشور اقدام نماید. اما امروز با وجود شبکه های اطلاع رسانی یک سویه، وضعیت کاملا متفاوت است، اتفاقا امروز مخاطبین هستند که می خواهند مطالب خود را به گوش دولت و مسئولین برسانند و راهکارهای حل مسایل را پیشنهاد دهند.
معمولا در این گونه سمینارها که یک یا دو روزه است، چند وزیر، چند معاون وزیر و چند کارشناس به همراه خیل زیادی از جمعیت از اقصی نقاط کشور دعوت می شوند، ابتدا عالیترین مقام سخنرانی می کند، بعد از تعارفات گسترده و تشکرهای ویژه براهمیت موضوع سمینار تاکید و بعد خدا حافظی کرده و برای شرکت در جلسه مهمی که دارد می رود!!!
بعد از آن معاون وزیر سخنرانی می کند و از اهمیت موضوعات سخن می گوید، مشکلات خود را بیان می کند و مجددا بر اهمیت موضوع تاکید و خداحافظی می کند و می رود!!! گویا مسئولین، مسئول طرح مسایل و مشکلات هستند، تا حل آنها !
فردای آن روز هم رسانه های ما پر از صحبت های این بزرگواران است و رسانه ها هم بر اهمیت موضوع تاکید فراوان می کنند. خبرهای منتشره در رسانه ها هم هیچگونه ارتباطی با محتوای مطرح شده و سخنرانی های انجام گرفته پس از خداحافظی مسئولین از سمینار ندارد و صرفا به بیان آنچه خود دوست دارند می پردازند چرا که خبرنگاران رسانه ها هم پس از خداحافظی مدیران عالی رتبه از محل همایش خارج می شوند و پیشنهادات حل مسایل را  نشنیده اند.
بعد از آن نوبت به کارشناسان می رسد تا سخنرانی کنند و پانل های اختصاصی برگزار شود، حقیقتا بخش اصلی سمینار آغاز می گردد، ولی متاسفانه مخاطبان اصلی اعم از مسئولین و رسانه ها حضور ندارند، رسانه ها هم که قرار بوده مطالب ارزشمند این سمینار را به اطلاع عموم جامعه برسانند، رفته اند.
این در حالی است که امروز در دنیا سمینارها صرفا به صورت یک الگوی گفتگو بین بخش دولتی و خصوصی برگزار می شود .
حتی گاهی دو وزیر با حضور کارشناسان روبروی یکدیگر به بحث می پردازند، چالش های ایجاد شده را مطرح می کنند، از بخش خصوصی کمک می گیرند، نظر خواهی می کنند و …
شاید لازم نباشد به ریشه اصلی این گونه معضلات در کشور در این مطلب اشاره کنم، ولیکن لازم است الگوی صحیح برگزاری سیمنارها که می تواند باعث بیان راه کارها و در نهایت حل و فصل مشکلات شود بپردازیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا