تجارتصنعت، معدن، تجارت

اجرای طرح تجارت اروپا با ایران زمانبراست

 

یک کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: اجرای طرح تجارت اروپا با ایران زمان برو بزودی محقق نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، میر هادی رهگشای در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: شرکت های اروپایی که در حال حاضر با ایران در تعامل هستند و ایران هم علاقمند به تجارت با این شرکت هاست بخشی از بنگاه های مزبور مثل ایرباس، پژو وغیره بزرگ مقیاس و در عین حال تعامل تجاری با آمریکا دارند.

وی همچنین اظهارداشت: اتحادیه اروپا با قوانین موجود به هیچ عنوان نمی تواند این شرکت ها را مجاب به همکاری با ایران کند چون بی گمان مورد تحریم های آمریکا واقع می شوند.

این کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: کارکرد طرح تجارت اروپا از این جنبه به یکسری شرکت های کوچک و متوسط محدود می شود که هیچ گونه تعامل تجاری با آمریکا ندارند.

وی تصریح کرد: جدا از این بطور حتم باید بحث های مربوط به نقل و انتقال پولی نیز از رصد آمریکا خارج شود.

رهگشای با بیان اینکه شبکه سوئیفت در حال حاضر پیام رسانی مالی را انجام می دهد، اذعان داشت: هرچند نقل و انتقال امکان دارد بین حساب های ایران و بانک های اروپایی باشد و هیچ تداخلی با نظام دلار نداشته باشد وقتی همین انتقال وجه با سیستم سوئیفت انجام شود آمریکا می تواند از این طریق اطلاعات مورد نظر را کسب و محدودیت هایی علیه برخی از شرکت ها اعمال تا آنان با انگیزه کمتری در بسته جدید اروپا با ایران همکاری کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه اجرایی شدن طرح تجارت اروپا با ایران بسیار زمان بر است، یادآورشد: اتحادیه اروپا در قالب این طرح پیشنهاداتی مانند انجام نقل و انتقال پولی از کانال های جدید، مدیریت پیام رسانی مالی و نظایر این را ارائه داده که موارد مزبور در کوتاه مدت یعنی دو تا سه ماهه به هیچ وجه جواب نخواهد داد و باید چند سال بگذرد تا بازرگانان و شرکت های اروپایی و ایرانی بتوانند وارد این فرآیند شوند.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر، کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا