بانکبانک و بیمه

بخش عمده نقدینگی مساوی با سپرده بانکی

 

مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف گفت: بخش عمده ای از نقدینگی در جامعه مساوی با سپرده بانکی است بنابراین با افزایش سپرده ها به یقین حجم نقدینگی نیز در کشور افزایش پیدا می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرتضی زمانیان در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به بالا بودن حجم نقدینگی در جامعه افزود: عامل اصلی بخش قابل توجهی از این رشد نقدینگی افزایش سپرده‌های بانکی ناشی از سود بالای بانکی بوده که در حساب‌های سپرده ‌گذاری رسوب کرده است.

وی اظهارداشت: همچنین وضعیت بد اقتصادی نیز موجب شده قاطبه سپرده‌گذاران بانکی علاقه‌ای به تغییر در وضعیت سپرده خود نداشته باشند.

مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف گفت: یکی از ویژگی‌های نظام بانکی امکان خلق پول توسط بانک‌های تجاری است، بانک‌های تجاری فارغ از میزان منابع و سودآوری خود برای ایفای تعهدات خود در مورد سود سپرده‌ها مبلغ حساب سپرده‌گذاران را افزایش می‌دهند که این فرآیند در ادبیات بانکی خلق سپرده یا خلق پول نامیده می‌شود.

وی افزود: بنابراین در این زمینه هر چه نرخ سود بانکی بیشتر باشد در واقع سرعت خلق پول توسط شبکه بانکی بیشتر خواهد بود.

زمانیان تصریح کرد: خلق پول درونی توسط بانک‌ها به میزان محدود در ادبیات اقتصادی می‌تواند منجر به تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات در شرایط تنگنای مالی شود اما افزایش بیش از حد نرخ سود سپرده‌ها طی سال‌های اخیر در عمل منجر به فلج کردن بخش حقیقی و کشاندن بانک‌ها به ورطه ورشکستگی شده است.

وی ادامه داد: نرخ‌های بالای سود بانکی نه ‌تنها در عمل سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری را غیرمقرون به صرفه کرده بلکه بانک‌ها نیز توان بازپرداخت این حجم از بدهی به سپرده‌گذاران را نداشته و فقط روز به روز بر میزان تعهدات آنان افزوده می‌شود.

مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف به رادیو اقتصاد توضیح داد: متاسفانه بانک ها طی سال های اخیر با افزایش نرخ سود سپرده ها ضمن رسوب پول در سیستم بانکی موجب زمین گیر شدن تولید در مملکت شده اند.

وی در ادامه این مصاحبه گفت: بر اساس تخمین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال حاضر متوسط روزی ۱۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در جامعه خلق می شود.

زمانیان افزود: همانطور که همه می دانند در صورت عدم مهار و کنترل نقدینگی با سازو کارهای مشخص بدون شک ورود این حجم نقدینگی به هر بازاری مخرب خواهد بود.

وی در ادامه یادآورشد: برای کنترل نقدینگی در جامعه نخستین و مهمترین اقدام جلوگیری از افزایش بی رویه خلق پول است.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حسن سعید کلاهی، مطهره محرابی و حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا