تجارتصنعت، معدن، تجارت

معاون سازمان توسعه تجارت خبر داد: شیوه رفع تعهد ارزی تغییر می‌کند/رشد ۱۳ درصدی صادرات

یک مقام مسئول تقاضای ثبت سفارش در هفت ماهه را ۶١.۵ میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: از این رقم ٢٠ میلیارد یورو تامین مالی شده است؛ ضمن اینکه بخشنامه رفع تعهد ارزی امروز ابلاغ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،محمدرضا مودودی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: صادرات در چند ماه ابتدای سال ٩٧ روند رو به رشد خود را داشته و در هفت ماهه نیز ١٣درصد رشد را تجربه کردیم و صادرات از مرز ٢٧ میلیارد دلار هم گذشت، پس کالاها با ارزش افزوده بالاتر صادر شده اند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه صادرات صنعتی به ١٢میلیارد و ۴٠٠ میلیون دلار رسیده و نرخ رشد خوبی را تجربه کرده است، افزود: صادرات فرش و صنایع دستی با ١۴ درصد کاهش مواجه شده که به دلیل توقف صادرات فرش به آمریکا بوده است.

وی تصریح کرد: عراق رتبه اول کشورهای هدف صادراتی ایران را برای اولین بار به خود اختصاص داده و چین با ۱۱  درصد رشد، دومین بازار صادراتی ایران بوده است.   کشورهای همسایه پتانسیل یکهزار میلیارد دلار واردات کالا را دارند و اگر ما بتوانیم بخشی از این بازار را تامین کنیم حتما می توانیم سایر بازارها را جبران کنیم.

به گفته مودودی، ایران به سیزده بازار همسایه، ۵٠ درصد صادرات خود را متمرکز کرده و شرایط فراهم است تا بیش از این نیز صادرات خود را به این بازارها گسترش دهیم. بخش صادرات به هرحال در شرایط تحریم و فشارهای خارجی خوب عمل کرده است.

مودودی به برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران که آذرماه قرار است برگزار شود، اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه محلی برای معرفی پتانسیل های صادراتی ایران است و می تواند با حضور تجار خارجی کار را به شکل مناسبی برای معرفی پتانسیل های صادراتی ایران پیش برد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران تحریم را فرصت مناسبی دانست و خاطرنشان کرد: هدف دشمن محدودسازی تجارت خارجی ایران است و آنها می خواهند دسترسی به درآمدهای ارزی ایران را محدود کند؛ اما فرصت برای تولیدکنندگان داخلی است تا به ساخت داخل عمق ببخشند و در غیبت واردکنندگانی که ایران را به عنوان نوزدهمین بازار بزرگ دنیامی شناسند، کار خود را توسعه دهند. صادرات البته نشانه خوبی است که نشان می دهد تولید ایران قابلیت خوبی دارد و باید سیاست های ارزی را با سیاست های تجاری همخوان کرد.

ابلاغ بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی؛ امروز

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نگاه ما بر این محور است که بخش کوچک تجاری ما که توان صادراتی کمتری دارد مشمول معافیت های جدیدی در بازگشت ارز حاصل از صادرات شود و البته اگر این بخشنامه جدید امروز ابلاغ شود، بهتر می توان راجع به آن نظر داد.

وی  درباره اینکه از هزار میلیارد دلار بازار صادراتی کشورهای همسایه، ایران چه میزان توانایی کسب سهم دارد، گفت: ما نیازمند فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای جهش صادرات هستیم ؛ چراکه در دهه هفتاد و در دوران جنگ زیرساختها برای تامین نیازهای ملی طراحی شده بود و زیرساختهای تجارت فرامرزی کمتر مورد تاکید واقع شده بود، ضمن اینکه غالب دیدگاهها، جایگزینی واردات بود که باید ین مسیر تغییر کند.

مودودی ادامه داد: کمتر از ۵۰۰ شرکت ایرانی صادرات بالای ده میلیون دلاری دارند و تنها یک شرکت صادرات بالای یک میلیارد دلار دارد؛ در حالیکه رقبا شرکتهای متعدد بالای چند صدمیلیون دلار دارند.

همچنین در این نشست، قاسمی، مدیرعامل شهر نمایشگاهی آفتاب نیز گفت: تحریم بهترین فرصت برای صادرات است و در تحلیل واقع بینانه می توان گفت که تحریم منجر به جهش صادراتی بوده ایم؛ ولی اگر با فراغ بال بیشتری کار پیش می رفت و قفل و زنجیر صادرات را باز می کردیم، منجر به افزایش بیشتر صادرات می شدیم.

وی افزود: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه این است که فعالان اقتصادی در این حوزه کار بیشتری انجام دهند.

منبع
مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا