بورسبورس اوراق

با ورود زعفران به بورس، دلالان نمی‌توانند منافع کشاورزان را به تاراج ببرند

ایران در حالی با تولید ۹۰ درصد زعفران جهان تولیدکننده مسلم این محصول است که در تجارت جهانی این محصول با سهم حدود پنج درصدی از بسیاری از کشورهایی که یا تولید بسیار محدودی دارند یا تولیدکننده نیستند، عقب مانده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ایران در حالی با تولید ۹۰ درصد زعفران جهان تولیدکننده مسلم این محصول است که در تجارت جهانی این محصول با سهم حدود پنج درصدی از بسیاری از کشورهایی که یا تولید بسیار محدودی دارند یا تولیدکننده نیستند، عقب مانده است.

گفتنی است، در این زمینه فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که عرضه زعفران در بورس‌کالا می‌تواند بسیاری از مشکلات این بخش از جمله حضور دلالان و غیرمتشکل بودن این بازار در داخل را برطرف کند؛ اما عرضه زعفران در بورس همه کار نیست، بلکه کشاورزان باید در برندسازی مناسب و به خدمت گرفتن تکنولوژی روز برای بسته بندی محصول تلاش کنند تا به جای صادرات فله ای، زعفران با بسته بندی مناسب صادر کرده و ارزش افزوده خود را افزایش دهند.

همچنین بخوانید

در همین زمینه رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران معتقد است تنها راهی که تولیدکننده می‌تواند به منافع واقعی خود دست یابد ایجاد یک زنجیره زعفران است که بورس کالا یکی از حلقه‌های مهم آن است.

سیدرضا نورانی گفت: این زنجیره زعفران باید در تمام شهرها و روستاهای تولیدکننده زعفران ایجاد شود و تمام نیاز تولیدکننده و مصرف کننده اعم از بسته بندی، بازار فروش و لجستیک را تامین کند.

وی ادامه داد: در زنجیره ای که تعریف می شود هر کسی که تولید دارد وارد این زنجیره می شود و به ازای تولید هر کیلو زعفران یک سهم از این زنجیره مشارکتی دریافت می‌کند. از سوی دیگر سرمایه گذاران نیز برای فرآوری بسته بندی و لجستیک نیز به این زنجیره افزوده می شوند. نکته حائز اهمیت در خصوص ایجاد این زنجیره آن است که دلالان امکان فعالیت در این زنجیره را نخواهند داشت.

وی با اشاره به این که ورود زعفران به بورس کالا گامی مهم و مثبت برای این حوزه محسوب می شود، عنوان کرد: با ورود زعفران به بازارسرمایه دلالان دیگر مانند گذشته نمی توانند تمام منافع کشاورزان را به تاراج ببرند و با فروش مستقیم در بورس کالا سود اصلی عاید کشاورزان می‌شود.

نورانی در خصوص بسترسازی برای افزایش سهم ایران در تجارت جهانی زعفران توضیح داد: هم اکنون ایران ۹۰ درصد تولید زعفران جهان را در اختیار دارد در حالی که حدود ۹۰ درصد تجارت جهانی آن در دست اسپانیاست. به گفته وی ضعف ایران در فرآیند برندسازی و بسته بندی به روز دنیا باعث شده است تا در تجارت جهانی این محصول سهم ناچیزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ورود زعفران به بورس به این روند کمک زیادی می‌کند، چراکه کشف قیمت واقعی این محصول به کمک مکانیسم معاملاتی حاکم بر بورس می تواند باعث تقویت این بازار شود؛ ولی تشکل‌های کشاورزی باید برای برندسازی و بسته‌بندی دست به کار شوند و با به خدمت گرفتن تکنولوژی روز دنیا کاستی‌های گذشته را جبران کنند.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی همچنین اظهار کرد: خام فروشی زعفران ایرانی و با صادرات فله‌ای موجب شده سود اصلی تجارت آن نصیب اسپانیایی‌ها شود.

وی درباره قیمت‌گذاری زعفران در بورس کالا تاکید کرد: کشف قیمت زعفران در بورس کالا قطعا به نفع کشاورز و تولیدکننده تمام می‌شود، اما برای این که ایران بتواند شاخص قیمت زعفران در بازارهای جهانی را تعیین کند، نیازمند این است که سهم بالایی نیز در تجارت جهانی این محصول داشته باشد. زمانی که هنوز در تجارت زعفران سهم ناچیزی داریم نمی توانیم در این بخش تاثیرگذاری لازم را داشته باشیم. بنابراین در کنار تقویت عرضه زعفران در بورس کالا باید تولیدکننده‌ها با حمایت وزارت جهاد کشاورزی برای برندسازی و بسته بندی بهتر محصول جهت صادرات آن تلاش کنند.

منبع
اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا