بورسبورس اوراق

۸۰ درصد صنایع بورسی صعودی شدند

بورس تهران در دومین روز متوالی با روندی صعودی به کار خود پایان داد و تداوم بر مدار صعود را حفظ کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بازار سهام امروز با رشد هزار واحدی همراه شد و به این ترتیب در سطح ۱۸۳هزار و ۲۱۲هزار واحدی قرار گرفت. دیگر شاخص های بورسی نیز امروز صعودی شدند، در این میان شاخص هم وزن ۰.۶۸درصد رشد کرد تا گواهی بر رشد دست جمعی صنایع بورسی باشد.

در فرابورس نیز،آیفکس ۷.۵ واحد ارتقا یافت تا شاخص کل این بازار نیز در محدوده ۲ هزار واحد قرار بگیرد.

همچنین بخوانید

ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس مجموعا به بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات بورس تهران در حالی در سطح ۸۷۴میلیارد تومان قرار گرفت که نسبت به روز گذشته رشد ۱۵ درصدی را به همراه داشت. حجم معاملات نیز با رشد ۳۴ درصدی نسبت به مدت مزبور به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم ارتقا یافت.

خرید و فروش سهام طی روز سه شنبه در حالی آغاز شد که همچنان تداوم تقاضا در گروه های بانکی و خودرویی خودنمایی می کرد. به این ترتیب مانند بسیاری از روز های گذشته بانکی ها برترین گروه بازار بودند. ارزش معاملات این گروه امروز به حدود ۱۷۰ میلیارد تومان رسید و کماکان برترین تقاضا مربوط به نماد “وتجارت” است.

طی معاملات امروز بزرگترین اهرم رشد شاخص کل نماد “فولاد” بود. عمده تقاضای خرید در این نماد مربوط به بازیگران حقوقی بود. بزرگان بازار بیش از ۱۵هزار و ۷۰۰ میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان را خریداری کردند تا تغییر مالکیت روزانه این شرکت را به نفع خود رقم بزنند.

در رده بندی نمادهای موثر بر شاخص بعد از فولاد مبارکه اصفهان، نمادهای “فارس”،”وامید”و “تاپیکو” قرار داشتند.

امروز نیز افزایش عرضه ها در نیمه های پایانی فعالیت بازار شدت گرفت و منجر به عقب نشینی نسبی شاخص کل شد. در این خصوص گمانه زنی ها حاکی از ان است که سهامداران طی این روزها در حال تامین نقدینگی برای خرید سهام عرضه اولیه “کگهر” هستند.

از مهمترین خبرهای امروز برای بازار سهام ابلاغیه دولت در خصوص حذف مالیات مواد خام و کالاهای نفتی بود. همچنین رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان قیمت مصوب روغن پالم را ۳هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرد.

در خصوص شرکت های خودرویی نیز وزیر صنعت شب گذشته در برنامه ویژه خبری از تکذیب افزایش قیمت خودرو طی روزهای آتی خبر داد و گفت قیمت گذاری خودرو ها دو ماه پیش صورت گرفته و اجرای آن نیازمند تمهیدات و مقدمات خاص است.

خالص تغییر مالکیت بورس تهران امروز نیز با حکمرانی حقوقی ها همراه بود. امروز ۳۷هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهم از سوی بازیگران حقیقی به سمت حقوقی جابه جا شد. حقوقی ها پیرو حمایت های چند روز اخیر ، همچنان در صنایع بزرگ خرید داشتند. محصولات شیمیایی حدود ۱۵ میلیارد تومان خرید از سوی این گروه را شاهد بود. همچنین حقوقی ها در صنعت فلزات اساسی حدود ۱۰ میلیارد تومان سهم خریداری کردند. با این وجود از حیث بیشترین حمایت در نمادهای بورسی، این گروه بیشترین خرید را در نماد “وبملت” داشتند و بعد از آن آسان پرداخت بیشترین تقاضا را به خود دید.

در آن سو، حقیقی ها حجم قابل توجهی از نقدینگی خود را به سمت شرکت های خودرویی هدایت کردند. دو گروه محصولات فلزی و کانی های غیرفلزی نیز مورد نوجه بازیگران خرد بودند. شرکت سایپا همچنان در صدر تقاضای سهامداران است. طی معاملات امروز بیش از ۱۰ میلیارد تومان سهم “خساپا” توسط حقیقی ها خریداری شد.

واکاوی صنایع بورسی حاکی از آن است که ۳۰ صنعت بورسی با روندی صعودی به کار خود پایان دادند. رشد اکثر صنایع بورسی طی روز سه شنبه در حال ثبت شد که وسایل ارتباطی با رشد ۵ درصدی در ابتدای این جدول ایستاد. محصولات چوبی و ذغال سنگ دو صنعت بعدی بودند که در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

صنعت لاستیک همانند روز قبل همچنان مورد توجه سهامداران است، این گروه امروز نیز رشد قیمتی ۳.۱درصدی را به ثبت رساند. خودرو نیز با سبزپوشی عمده نمادها رشد ۰.۷ را به جای گذاشت.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا