خودروصنعت، معدن، تجارت

ترخیص خودروها از گمرک همچنان ادامه دارد

 

با وجود ممنوعیت ثبت سفارش و واردات انواع خودروهای سواری به کشور، ترخیص آن دسته از خودروهایی که در گذشته اظهار شده و تشریفات گمرکی خود را انجام داده اند، همچنان ادامه دارد و مهرماه امسال نیز ۷۸۱ خودروی سواری وارد شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، در سال های اخیر با افزایش تقاضا برای استفاده از خودروهای شخصی، بازار خودروی کشور به روی شرکت های خارجی گشوده شد اما با این وجود، خودروهای خارجی سهمی کمتر از ۵ درصد از بازار را در اختیار داشتند.
واردات خودرو در سال ۱۳۹۶ رشد شتابانی داشت که سبب شد اواخر تیرماه وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستور وزیر وقت، ثبت سفارش آن را تا زمان اصلاح آیین نامه مربوطه در دولت متوقف کند. در آن زمان آمار گمرک نشان می داد که در پنج ماهه نخست پارسال ۳۷ هزار و ۶۲۳ دستگاه انواع خودروی سواری وارد کشور شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ از نظر تعداد ۶۴.۴۲ درصد افزایش داشت.
این ممنوعیت اواخر دی ماه و با ابلاغ آیین نامه جدید واردات خودرو، برطرف و واردات خودروها از سر گرفته شد اما با تغییر سیاست های ارزی دولت در سال ۹۷ از سویی و نیز خروج آمریکا از برجام، دولت تصمیم گرفت واردات برخی کالاهای غیرضرور از جمله خودرو را بار دیگر متوقف کند.
بر این اساس سی ام خردادماه «محمد شریعتمداری» وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با هدف جلوگیری از خروج ارز و مدیریت منابع ارزی واردات ۱۳۳۹ قلم کالا را ابلاغ کرد که خودرو نیز یکی از این اقلام بود.
پس از این محدودیت ها برابر آمار گمرک در مجموع پارسال ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو سواری به ارزش یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۸۵۱ هزار دلار وارد کشور شد. مقایسه آمارها نشان می داد که واردات خودرو در سال ۱۳۹۶ نسبت به ۱۳۹۵ از نظر تعداد ۸.۶۶ درصد و از نظر ارزش ۸.۴۴ درصد کاهش داشت.
دولت برای کمک به افرادی که پیش از این ممنوعیت ها اقدام به ثبت سفارش خودرو کرده بودند، مهلت ۶ ماهه ترخیص خودرو تا ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۷ را داد و ترخیص خودرو از گمرک ادامه داشت.

** ورود ۱۴ هزار و ۴۲۳ خودروی سواری به کشور 
بررسی جداول آماری گمرک نشان می دهد که در نیمه نخست امسال با توجه به مهلت قانونی، ۱۳ هزار و ۶۴۲ دستگاه خودرو به ارزش دلاری ۳۹۵ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۱۹۷ دلار و ارزش ریالی ۱۵ هزار و ۹۹۵ میلیارد و ۷۰۴ میلیون ریال (۱۵۹۹ میلیارد و ۹۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) خودرو وارد کشور شده است.
پس از یک ماه از پایان مهلت قانونی ترخیص خودرو، در مهرماه امسال نیز ۷۸۱ خودرو به ارزش ۲۲ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۹۳۳ دلار از منطقه ویژه اقصادی ارگ جدید بم، گمرک شهید باهنر، غرب تهران و معاونت واردات و ترانزیت تهران وارد شد.
خودروهای وارداتی مهرماه ۱۳۹۷ از مبداء ۶ کشور جمهوری کره، عمان، امارات متحده عربی، آلمان، انگلستان و ژاپن بوده که بیشترین تعداد مربوط به جمهوری کره با ۴۵۰ دستگاه خودرو سواری است.
همچنین عمان با ۱۷۰ دستگاه خودرو، امارات متحده عربی با ۱۳۵ خودرو، آلمان با ۱۷ دستگاه خودرو، انگلستان با هفت دستگاه و ژاپن با ۲ دستگاه خودروی سوای در رتبه های بعدی واردات خودرو در مهرماه ۱۳۹۷ هستند.
یکی از مسئولان روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی گفت، پس از توقف ثبت سفارش خودرو، مجوز جدیدی برای واردات صادر نشده و ناظران در بخش های مختلف تلاش می کنند تا تخلفی در این زمینه انجام نشود.
وی افزود: البته دولت اقداماتی را درخصوص ترخیص کالاهایی که در گمرک مانده اند نیز انجام داد که براین اساس رئیس سازمان توسعه و تجارت ۲ بخشنامه جداگانه در ۲۰ و ۲۲ مردادماه ابلاغ کرد تا برپایه آن کالاهایی که در گمرک مانده اند هر چه زودتر ترخیص شوند که خودرو نیز از آن جمله است.
به گفته این مسئول، مالکان خودرو پس از انجام تشریفات گمرکی نزدیک به ۲ ماه فرصت دارند تا خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند.
وی گفت: برخی افراد قصد فروش خودروهای وارداتی خود را دارند یا اینکه خودروهای خود را فروخته اند اما چون محل تحویل خودرو مشخص نیست اقدام به ترخیص خودرو نمی کنند، بنابراین شاهدیم که هنوز برخی خودروها از گمرک ترخیص نشده است.
پیگیری ها درباره اینکه چه تعداد از خودروها هنوز در گمرک مانده اند، نتیجه ای نداشت و روابط عمومی گمرک اعلام کرد که آماری در این خصوص ندارد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا