انرژی

پتروشیمی‌ها چقدر ارز آوردند؟

بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد در طول ۲۳۱ روز نخست امسال حدود پنج میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار داخلی عرضه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از آن‌که دستورالعمل ارزی جدید از سوی دولت ابلاغ شد، پتروشیمی‌ها ملزم شدند ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما وارد کنند .البته بعد از آن‌که از بسته جدید ارزی رونمایی شد، شرکت‌های پتروشیمی ابتدا ارز خود را با نرخ ۸۰۸۰ تومانی وارد سامانه کردند که این نرخ به مرور زمان کاهش یافت و به ۷۵۰۰ تومان هم رسید  .طبق جدیدترین اخبار، نرخ ارزی (دلار) که پتروشیمی‌ها طبق سیاست‌های مذکور باید در سامانه نیما وارد کنند، بین ۷۵۰۰ تا ۷۸۰۰ تومان است.

بر این اساس در طول ۲۳۱ روز نخست امسال یعنی از اول فروردین تا ۱۵ آبان ماه در مجموع نزدیک به پنج میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی از سوی شرکت‌های پتروشیمی متناسب با سیاست‌های ارزی دولت روانه بازار داخلی شده است. در این مدت و در قالب چهار بازه زمانی در مجموع چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری توسط شرکت‌های پتروشیمی روانه بازار داخلی شده است.

همچنین بخوانید

مروری بر وضعیت عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی نشان می‌دهد که شرکت‌های پتروشیمی درحد فاصل اول تا ۲۱ فروردین ماه و قبل از مصوبه ۲۲ فروردین هیأت دولت بیش از ۳۳۳ میلیون یورو با هماهنگی بانک مرکزی و به صرافی‌های مجاز عرضه کرده‌اند.

هم‌چنین درحدفاصل ۲۲ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه بالغ بر ۲۴۴ میلیون یورو  با نرخ دولتی و با راه‌اندازی کامل سامانه نیما از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۵ مردادماه حدود یک میلیارد و ۸۷۶ میلیون یورو و از ۱۶ مردادماه تا ۱۵ آبان ماه بیش از دو میلیارد و ۴۸۵ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را مطابق با سیاست جدید دولتی مبنی بر فروش در بازار ثانویه در بازار داخلی عرضه کرده‌اند.

آخرین آماری که از سوی شرکت‌های پتروشیمی در این حوزه ارائه شد، حاکی از آن بود که این شرکت‌ها در طول ۲۰۹ روز نخست امسال، ۷۴ درصد از کل ارز حاصل از صادرات را در بازار داخلی عرضه کرده و مابقی که معادل ۲۶ درصد شده صرف خرید کاتالیست، مواد شیمیایی، بازپرداخت وام و فاینانس‌های خارجی، تامین تجهیزات و قطعات یدکی شد. به‌طور کلی طبق آمار ۲۰۹ روزه  حدود ۴.۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بازار ثانویه عرضه شده که سهم پتروشیمی‌ها در عرضه ارز در بازار ثانویه با ۲.۳ میلیارد دلار به حدود ۵۳ درصد رسیده بود .

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا