بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رکورد سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه‌ی ولث‌تک زده شد

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ولث‌تک (WealthTech) در حال ثبت رکورد جدیدی است. ارزش سرمایه‌گذاری انجام‌شده در سال جاری، ۳۰ درصد بیشتر از کل سرمایه‌گذاری انجام‌شده در سال ۲۰۱۷، می‌باشد.

ولث‌تک از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳.۴ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته است. سرمایه‌گذاری‌هایی که مبلغی بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار دارند؛ تقریباً نیمی از کل سرمایه‌گذاری امسال را به خود اختصاص داده‌اند. از سال ۲۰۱۴ به بعد، هر سال شاهد رشد سرمایه‌گذاری‌هایی هستیم که ارزش آ‌ن‌ها بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار است. از ابتدای امسال تا به امروز، تعداد این سرمایه‌گذاری‌ها، ۹ مورد می‌باشد. مبلغ جمع‌آوری‌شده از این نوع سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۸، در مقایسه با سال ۲۰۱۷، ۵۰ درصد افزایش داشته است.

کردیت کارما (Credit Karma)، بیش‌ترین جذب سرمایه‌ی امسال را انجام داده است. ارزش این سرمایه‌گذاری، ۵۰۰ میلیون دلار است که ۱۴.۶ درصد کل سرمایه‌ی جمع‌آوری‌شده در سال ۲۰۱۸ را شامل می‌شود. این شرکت آمریکایی، بیش از ۸۰ میلیون عضو دارد و از طریق دسترسی رایگان به امتیازات اعتباری، گزارشات، ابزارها و آموزش‌های مربوطه، این کاربران را در مدیریت بهتر امور مالی یاری می‌کند. در ماه مارس امسال، سیلور لیک (Silver Lake) که یک شرکت خصوصی آمریکایی است، ۵۰۰ میلیون دلار از سهام کردیت کارما را خریداری کرد.

رولوت (Revolut)، دومین معامله‌ی بزرگ حوزه‌ی ولث‌تک سال جاری را انجام داده است. رولوت یکی از بانک‌های چالشگر (challenger bank) است که دفتر مرکزی آن در شهر لندن قرار دارد. این بانک، خدمات کارت بدهی پیش‌پرداخت، مبادله‌ی ارز، تجارت ارز رمزنگاری‌شده و خدمات همتا به همتا (peer-to-peer) را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. این موسسه، ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه را در سری C جذب کرده و قصد دارد  این مبلغ را در راستای گسترش فعالیت‌هایش در ایالات‌متحده، کانادا، سنگاپور، هنگ‌کنگ و استرالیا به کار بگیرد.

به نظر می‌رسد که تعداد معاملات انجام‌شده در سال ۲۰۱۸، در مقایسه با سال ۲۰۱۷، افت خواهد داشت. در سه‌ماهه‌ی اول امسال، ۱۳۱ معامله در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری ولث‌تک انجام شده است. این تعداد، برابر است با ۵۲ درصد از سرمایه‌گذاری‌های سال قبل.

 

در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸، ارزش سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه‌‌ی ولث‌تک، در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، ۴۸.۲ درصد کاهش یافته است

در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸، ارزش سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه‌‌ی ولث‌تک، در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، ۴۸.۲ درصد کاهش یافته است.

مبلغ سرمایه‌گذاری انجام‌شده در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸، ۶۵۷.۶ میلیون دلار بوده است. این مبلغ، تقریباً برابر است با نصف سرمایه‌ی جذب‌شده در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷. شمار سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در سه‌ماهه‌ی سوم امسال و سال قبل نیز به ترتیب برابر است با ۳۵ مورد و ۵۲ مورد؛ بنابراین می‌توان گفت که تعداد معاملات نیز در این بازه‌ی زمانی، با کاهش روبرو بوده است.

اسنوبال فایننس (Snowball Finance)، به میزان ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه را در سری D جذب کرده و بدین ترتیب به پول‌سازترین شرکت ولث‌تک در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ تبدیل شده است. عمده‌ی فعالیت‌های این شرکت عبارت است از: ارائه‌ی یک شبکه‌ی اجتماعی و پورتال اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاران در کشور چین. فنگ سانون (Fang Sanwen)، مدیر عامل اجرائی و هم‌بنیانگذار این شرکت می‌گوید: سرمایه‌ی جذب‌شده، با هدف بهبود خدمات عرضه شده به مشتری و در راستای توسعه‌ی محصول، تقویت سیستم معاملاتی و استخدام نیروی کار بااستعداد صرف خواهد شد.

قوی‌ترین دوره‌ی جذب سرمایه در حوزه‌ی ولث‌تک ۲۰۱۸ را می‌توان سه‌ماهه‌ی اول این سال دانست.

۵۶.۸ درصد از کل سرمایه‌‌گذاری ۹ ماه اخیر، در طی همین سه‌ماهه‌ی اول جذب شده‌اند. در واقع، ۴ یا ۵ مورد از بزرگ‌ترین تأمین منابع حوزه‌ی ولث‌تک، در این سه‌ماهه به وقوع پیوستند. معامله‌ی کردیت کارما که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، یکی از همین تأمین منابع به شمار می‌رود. کل مبلغ جمع‌آوری‌شده‌ از این چهار سرمایه‌گذاری بزرگ، ۹۹۲.۴ میلیون دلار است. این مبلغ، ۵۱.۲ درصد از کل سرمایه‌ی جذب شده‌ی سه‌ماهه‌ی اول را تشکیل می‌دهد.

 

شرکت‌های فعال در زیربخش امور مالی شخصی، بیش‌ترین سودآوری را برای سرمایه‌گذاران حوزه‌ی ولث‌تک داشته‌اند

از سال ۲۰۱۴ تاکنون، ۴۵ درصد از کل معاملات انجام‌شده در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری ولث‌تک، مربوط به قسمت امور مالی شخصی بوده‌اند. بزرگ‌ترین تأمین مالی در این حوزه را کردیت کارما انجام داده که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم. ارزش یکی دیگر از این سرمایه‌های بزرگ، ۶۴ میلیون دلار بوده که توسط شرکت آمریکایی نردوالت (Nerdwallet) در سری A جذب شده است. شرکت نردوالت، محصولات متنوع بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌گر را با هم مقایسه می‌کند و بدین طریق، کاربرانش را در اتخاذ تصمیم مناسب و مدیریت امور مالی یاری می‌کند.

زیربخشی که در رتبه‌ی دوم سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ولث‌تک قرار دارد، سرمایه‌گذاری و معاملات خرد است. این زیربخش، ۱۸ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است.

سهم زیربخش‌های بانکداری آنلاین، مشاوران رباتیک و مشاوره و کارگزاری، به ترتیب برابر است با ۱۵ درصد، ۱۲ درصد و ۱۰ درصد. مبلغ دو مورد از برجسته‌ترین معاملات تأمین مالی بانکداری آنلاین، ۱۵۰ میلیون دلار و ۱۴۳ میلیون دلار بوده؛ هر دوی این سرمایه‌گذاری‌ها را نوبانک (Nubank) جذب کرده است. این بانک دیجیتال با یک شرکت تولید کارت اعتباری در سائوپائولو همکاری دارد و نوعی از کارت اعتباری را عرضه کرده که می‌توان آن را از طریق اپلیکیشن موبایلی کنترل کرد.

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در زیربخش مشاوران رباتیک، متعلق است به شرکت بترمنت (Betterment). این شرکت نیویورکی که خدمات مشاوره‌ی سرمایه و کارگزاری را ارائه می‌دهد، توانسته ۱۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد.

 

از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، بیش‌ترین تعداد معاملات در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری ولث‌تک را ایالات‌متحده انجام داده است

شرکت‌های ولث‌تک مستقر در ایالات‌متحده، با انجام ۴۳۰ معامله‌ی سرمایه‌گذاری، ۴۱.۴ درصد از کل معاملات سال ۲۰۱۴ تا به امروز را به خود اختصاص داده‌اند. دومین کشور موجود در لیست، بریتانیا است؛ ولی همان‌طور که می‌بینید، تعداد معاملات این کشور، تنها یک‌سوم ایالات‌متحده است. با‌این‌حال، جالب است بدانید به‌جز کردیت کارما، هیچ از ۱۰ سرمایه‌گذاری بزرگ سال ۲۰۱۴ تاکنون، در ایالات‌متحده انجام نشده‌اند.

شرکت‌های بریتانیایی، مقام دوم را از نظر تعداد معاملات جذب سرمایه دارند. از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، ۱۴۴ سرمایه‌گذاری ولث‌تک در این کشور انجام شده است. ۳ مورد از ۶ سرمایه‌گذاری برتر این کشور، مربوط هستند به اتم بانک (Atom Bank). این شرکت دیجیتالی مالی و بانک چالشگر، از سال ۲۰۱۵ تاکنون، ۴۳۳.۰ میلیون دلار تأمین مالی شده است.

۴۷ جذب سرمایه از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، کشور هند را در رتبه‌ی چهارم این رده‌بندی قرار داده است. ۵ مورد از برترین این معاملات، مربوط است به جانالاکشمی (Janalakshmi). جانالاکشمی یک بانک دیجیتال پیشرو بوده و به تمامی انواع مشتریان، خدمت‌رسانی می‌کند. در ماه مارس امسال بود که این شرکت توانست مجوز «آغاز کسب‌وکار» را از بانک رزرو (Reserve Bank) هند کسب کرده و پس‌ازآن، جانا اسمال فایننس بانک (Jana Small Finance bank) را تأسیس کند. در مجموع، ۴۹۹.۲ میلیون دلار سرمایه، توسط این بانک جذب شده است. این رقم، ۸۱.۲ درصد از کل سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۱۴ تا به امروز کشور هند را شامل می‌شود.

این ۵ کشور با هم، ۶۱.۷ درصد از کل معاملات جهانی انجام‌شده در حوزه‌ی تأمین مالی ولث‌تک از سال ۲۰۱۴ تاکنون را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: Fintech.global

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا