بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

اعطای ۳۵۸۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های اقتصادی در هفت ماهه اول سال

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه سال ۱۳۹۷ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۳۵۸۱ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۴۴۵.۲ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۴.۲ درصد) افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی هفت ماهه سال جاری مبلغ ۲۱۵۸.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۶۰.۳ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۸۹ هزار میلیارد ریال معادل ۹.۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین بخوانید

سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در هفت ماهه سال جاری معادل ۸۰۷.۱ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۷.۴ درصد از منابع تخصیص‌یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۲۱۵۸.۲ هزار میلیارد ریال) است.

ملاحظه می‌شود از ۹۹۳.۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۱.۳ درصد آن (مبلغ ۸۰۷.۱ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

در جدول شماره ۲ مشاهده می‌شود تعداد ۱۶۰۲۹۹ فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۶.۲ میلیارد ریال پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌ها است. در ضمن در بخش خدمات تعداد ۲۹۱۷۵۳۸ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۰.۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به‌عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا