امور زیربناییراه و ساختمان

اولویت سازمان راهداری رسیدگی به شکایات رانندگان و صاحبان کالا

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بر رسیدگی هرچه سریعتر به شکایات رانندگان و صاحبان کالا و جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان تلاشگر برون‌شهری در کشور تأکید کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست معاونین حمل و نقل و رؤسای ادارات حمل و نقل کالای استان‌ های سراسر کشور ضمن مهم برشمردن نقش معاونین حمل و نقل و رؤسای حمل و نقل کالا در برقراری ارتباط صحیح و اثربخش میان صاحبان کالا، رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل کالا، اظهار داشت:

در صورتی که این ارتباط به خوبی تنظیم و هدایت نشود، مسائل و مشکلات و نارضایتی‌هایی در این سه مؤلفه بروز پیدا می‌کند و اگر مورد رسیدگی قرار نگیرد، اعتماد صاحبان کالا و رانندگان از متولیان این بخش و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سلب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که از ابتدای خرداد تا نیمه آبان با هزار و ۱۲۴ شرکت متخلف حمل و نقل جاده‌ای برخورد قانونی صورت گرفته است، افزود: تمام شکایات واصله از مسیرهای ارتباطی مختلف با این سازمان ثبت و ضبط می‌شود و در اولویت اصلی وظایف بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر در سراسر کشور تکلیف شده است.

حسن نیا خاطرنشان کرد: شما به عنوان کارشناسان و صاحبنظران در حوزه بخش حمل و نقل جاده‌ای باید با نگاه تحلیلی با مسائل رو به رو شوید و براساس آمار و مستندات موجود و تطبیق با شاخص‌های واقعی حمل کالا در کشور و بهره‌گیری از اصول مهندسی اقتصادی، در روند اصلاح مشکلات موجود، تأثیرگذار باشید.

فرامرز مداح عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در سخنانی اظهار داشت: محاسبه نرخ تمام شده حمل براساس تن – کیلومتر، از جمله خواسته‌های رانندگان در سال‌های پیش هم بوده است که در سال‌جاری به عنوان یکی از مطالبات اصلی درخواست شد و براساس دستور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای،‌کارگروهی در زمینه رسیدگی به این طرح تشکیل شد.

وی افزود: پس از برگزاری ۹ جلسه اصلی و ۲۰ جلسه فرعی کارگروه، طرح پیشنهادی محاسبه نرخ حمل براساس تن – کیلومتر در جلسه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب رسید و در ۱۵ مهر ماه ۹۷ برای اجرا به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ شد.

مداح با اشاره به پیچیدگی و حساس بودن اجرای طرح، خاطرنشان کرد: قابلیت تجدید نظر و بازنگری در هزینه‌ها و روال‌ها در طرح مذکور همچنان وجود دارد و با توجه به متفاوت بودن شرایط حمل و نقلی و اقتصاد حمل و نقل در هر منطقه و استان، نرخ‌های حمل قابل تطبیق با شرایط مسیر و تعدیل است.

داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز بر اهمیت توجه به مطالبات رانندگان و فعالان بخش حمل و نقل تاکید کرد و در عین حال هوشیاری مسئولین استانی را نسبت به برخی عوامل فرصت طلب خواستار شده و افزود: حضور فعال مدیران کل و معاونین حمل و نقل ادارات کل استانی در مراکز عمده بار جهت رسیدگی به مشکلات رانندگان ضرورت دارد . همچنین راه‌های ارتباطی با تشکل‌های صنفی باید بیش از پیش تسهیل شده و روند رسیدگی به شکایات در کمسیون‌های مربوطه تسریع گردد. لذا ستاد به دقت عملکرد استان‌ها در این زمینه را رصد می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای نرخ تن کیلومتر به عنوان یکی از مطالبات اصلی رانندگان خاطر‌نشان کرد: مراحل کارشناسی برآورد نرخ بر اساس تن کیلومتر با مشارکت جدی تشکل‌های صنفی مربوطه بوده و با توجه به اینکه آیتم‌های بسیار زیادی در این برآورد دخیل می‌باشد، پیچیدگی‌های خاص خود را داشته است.

امانی اظهار امیدواری کرد: با تداوم همکاری تشکل‌های صنفی حمل و نقل اعم از کارگری و کارفرمایی شاهد اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه با حداقل تنش‌ها و مشکلات باشیم.

این گزارش حاکی است غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا نیز ضمن ارایه گزارشی از فرایند مطالعه، تدوین و اجرای طرح یادشده، افزود: در تمام جلسات کارگروه، اساتید دانشگاه، صاحبنظران، نمایندگان تشکل‌های صنفی و کارشناسان متخصص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حضور داشتند. مرحله اجرا هم از اهمیت خاصی برخوردار است که انتظار می‌رود با مشارکت بیش از پیش مدیران، معاونین و رؤسای ادارات حمل و نقل کالا در کشور مشکلات اجرای طرح به حداقل ممکن برسد.

دغاغله یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام را معاینات سلامت شغلی رانندگان اعلام کرد و افزود: براساس بخشنامه معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور، اجرای طرح فراخوان معاینات سلامت شغلی رانندگان و مجریان طب کار در سراسر کشور به استان‌ها واگذار شده است و براساس نیازسنجی هر استان، تعداد شرکت‌های مورد نظر مشخص و قرارداد منعقد می‌گردد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا