بانکبانک و بیمه

بیشتر اوقات به سایر بانک‌ها قرض می‌دهیم


​عضو هیات مدیره بانک صادرات ایران گفت: مدیریت صحیح نقدینگی در بانک صادرات ایران با جدیت پیگیری می‌شود و در سال جاری این بانک کمتر با کسری نقدینگی روبه‌رو بوده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، غلام سوری در تبیین ساختار مالی این بانک، گفت: تمهیدات انجام‌شده در راستای کنترل نقدینگی شامل زمان‌بندی بازپرداخت بدهی‌ها به بانک مرکزی با یک برنامه گسترده، فروش دارایی و اموال مازاد، وصول مطالبات، افزایش حجم فعالیت‌های بانکی و فعالیت‌های خزانه‌داری بین بانکی بوده است به‌نحوی‌که در سال جاری به‌ندرت با کمبود نقدینگی روبه‌رو شدیم. در بیشتر اوقات بانک صادرات نسبت به اعطای تسهیلات در بازار بین بانکی اقدام کرده است. 

سوری با اشاره به اینکه موضوع نقدینگی از جمله چالش‌های عمده همه بانک‌ها است، افزود: بانک‌ها عموماً به‌منظور پوشش تعهدات و پرداخت‌های کوتاه‌مدت خود با کسری نقدینگی مواجه می‌شوند و این همان موضوعی است که باعث بدهکار شدن حساب آن‌ها نزد بانک مرکزی شده است. 
به گفته وی، بانک‌ها علاوه بر دارایی‌ها و بدهی‌هایی که دارند، دارای درآمد و هزینه نیز هستند که درآمدها را دریافت و هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. انواع درآمد شامل سود، کارمزد، درآمدهای متفرقه و… است. در این میان، عدم تعادل در درآمد و هزینه، عدم انطباق سررسید دارایی و بدهی‌ها و عدم وصول به‌موقع دارایی‌ها نقش مهم و اساسی در کسری نقدینگی بانک‌ها دارد. این عدم تعادل دلایل متعدد و مهمی دارند که از سال‌های گذشته همواره به‌عنوان یک چالش جدی و مهم مورد توجه مدیران بوده است.
سوری در ادامه به روند کاهشی زیان‌دهی بانک اشاره کرد و افزود: در زمینه اصلاح ساختار مالی بانک برنامه‌های مدیریت در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طبقه‌بندی شده که در بخش کوتاه‌مدت، توقف زیان‌دهی بیشتر، در میان‌مدت افزایش سودآوری و نهایتاً سربه‌سری و در بلندمدت هم سودآوری بانک مورد توجه قرار گرفته است.
عضو هیات مدیره بانک صادرات ایران گفت: در بحث مربوط به چابک‌سازی نیز اقدامات خوبی انجام شده و ادامه می‌یابد که به‌طور خلاصه می‌توان از تفویض اختیار به مدیران سطح شبکه و عملیاتی شدن پاسخگویی بانک به مشتریان در ظرف مدت محدود و تعریف‌شده در سراسر شبکه، تمرکز بانک بر عملیات اصلی و تلاش در جهت واگذاری شرکت‌ها، فروش اموال مازاد و وثایق تملیک‌شده را نام برد. این راهبرد نیز یکی از عواملی است که در مدیریت نقدینگی در بانک صادرات ایران تاثیر داشته، به‌طوری‌‌که تاکنون در نیمه اول سال ٩٧ تعداد ١۶۵ رقبه املاک مازاد بالغ بر ۶/۴ هزار میلیارد ریال واگذار شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا