صنعت، معدن، تجارتصوت

تامین ۶۷ درصد مواد اولیه تولید دارو در داخل

 

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۶۷ درصد مواد اولیه تولید دارو در داخل تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  کیانوش جهانپور در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: طی یک سال و نیم اخیر تولید مواد اولیه دارو در کشور از یک رشد ۲۴ درصدی برخوردار بوده است.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: بزرگترین سایت تولیدکننده داروهای سرطان و بیوتکنولوژی امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مقامات کشوری و استانی و نمایندگان برخی از سفارت خانه های خارجی در استان البرز افتتاح شد.

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بطورکلی در سایت مزبور بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون قرص، کپسول و سایر داروها برای بیماران سرطانی، بیماران ام اس و غیره تولید خواهد شد.

وی افزود: جدا از این خطوط تولید جامدات، محصولات تزریقی و بیوتکنولوژی نیز در این سایت راه اندازی شده است.

جهانپور با اشاره به اینکه امروز بیش از ۹ خط تولید دارو در سایت تولید داروهای سرطان و محصولات بیوتکنولوژی راه اندازی شده است، اظهارداشت: انتظار می رود با راه اندازی سایت مدنظر داروهای سرطان و بیوتکنولوژی تولید داخل در بازارهای بین المللی و منطقه ای حضور پررنگ تری داشته باشند.

وی گفت: محصولات شیمی درمانی و بیوتکنولوژی به بازارهای بین المللی از جمله کشور روسیه صادرات و با کشورهای دیگر نیز برای صادرات این محصولات مذاکراتی در حال انجام است.

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: حوزه داروهای سرطان و محصولات بیوتکنولوژی با کیفیت از مزیت های مناسب تولیدکنندگان داخلی برای حضور در بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا است.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی مهمترین چالش های صنعت دارو در سال های اخیر را طولانی شدن مدت زمان بازگشت سرمایه دارو و مطالبات معوقه این صنعت عنوان کرد.

جهانپورهمچنین اظهارداشت: خوشبختانه با پیگیری های مستمر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو و همکاری مطلوب دولت طی ماه های اخیر مدت زمان بازگشت سرمایه کاهش یافته اما همچنان چالش های جدی در تامین نقدینگی وجود دارد.

وی گفت: بدون شک با توجه به ظرفیت اسمی تولید دارو در ایران با رفع موانعی مانند تامین نقدینگی می توان ظرفیت تولید داخلی دارو را به سه تا چهار برابر نیاز کشور ارتقا داد.

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر که ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، افزود: هم اکنون ۶۷ درصد مواد اولیه تولید دارو نیز بصورت داخلی در حال تامین است.

وی اظهارداشت: بدون شک با رفع چالش های حوزه صنعت دارو ۹۹ درصد داروی مورد نیاز و حداقل ۸۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور به تولید خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در تصویب بودجه سال آینده انتظار می رود اهالی خانه ملت به حوزه سلامت کشور توجه بیشتری داشته باشند به رادیو اقتصاد یادآور شد: ایران در حوزه داورهای تولید داخلی ارزان ترین بازار دارویی جهان را به خود اختصاص داده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا