بورسبورس کالا

مازاد عرضه در رینگ‌های معاملاتی بورس‌کالا / اغلب معاملات به قیمت پایه انجام شد

امروز همچنان معاملات در اغلب تالارها به قیمت‌های پایه انجام شد، در این میان، پر‌ارزشترین معامله بورس‌کالا به وکیوم باتوم (شبندر) در حدود ۳۸.۵ میلیارد تومان تعلق داشت که نسبت به معامله قبلی تغییر قیمتی نداشت و در عرضه اختصاصی معامله شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز یکشنبه (۱۸آذر)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۲۳۰ میلیارد تومان داشتند که در ۱۶۵ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۲۲۹ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار فرآورده‌های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۱۳میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

امروز همچنان؛ اغلب معاملات در تالارهای صنعتی، پتروشیمی و نفتی در قیمت‌های پایه و با حجمی کمتر از میزان تقاضا انجام شد. در این میان، پر‌ارزشترین معامله بورس‌کالا هم به وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس (شبندر) (از میان فراورده‌های نفتی) در حدود ۳۸.۵ میلیارد تومان تعلق داشت که نسبت به معامله قبلی خود تغییر قیمتی نداشت.  گفتنی است این محصول امروز به طور خاص معامله شد.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، امروز میزبان دادوستد ۳۹ هزار و ۷۶۰ تن وکیوم باتوم بود. طی این روز و در تالار مذکور چهار هزار تن قیر، یک هزار و ۱۳۰ تن مواد پلیمری، ۷۴۰ تن گوگرد و یک هزار و ۷۴۳ تن مواد شیمیایی معامله شد.

امروز همچنان؛ اغلب معاملات در قیمت‌های پایه انجام شد. در این میان تنها معامله محصول «پتاس» مجتمع پتاس خور و بیابانک به طور رقابتی (۳.۹ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه) انجام شد. این محصول با قیمت کیلویی ۱۶۲۶ تومان در حجم ۱۰۰۰ تن فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۲۷ آبان، حدود ۷.۲۵ درصد افزایش قیمت داشت.

 بیشترین ارزش معاملات این تالار به وکیوم باتوم پالایش نفت بندر عباس (شبندر) (از میان فراورده‌های نفتی) در حدود ۳۸.۵ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول تقریبا به قیمت پایه کیلویی ۲۵۷۲ تومان در حجم ۱۵۰۰۰ تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۱۷ آذر) شاهد تغییر قیمتی نبود.

کم ارزشترین محصول امروز این تالار هم به آمونیاک مایع پتروشیمی کرمانشاه در حدود ۴۲ میلیون تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۲۰۸۶ تومان در حجم ۲۰ تن فروخته شد.

شایان ذکر است، ۵۰۰ تن قیر نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران دادوستد شد.

تالار صنعتی 

همچنین امروز، یک هزار و ۵۰۰ تن شمش آلومینیوم، ۱۸۰ تن مس مفتول، ۷۲۰ تن مس کاتد و ۵۰۰ تن مس کم عیار نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران دادوستد شد.

امروز هم در ادامه روند اخیر، اغلب محصولات تالار صنعتی با قیمت پایه معامله شدند و مس کاتد (قیمت پایه ۵۴۲۲۸ تومان) و مس مفتول (فملی) ازجمله این محصولات بودند. باتوجه به ادامه کاهش تقاضا با توجه به ثابت ماندن عرضه دو محصول حاضر، کارشناسان معتقدند می‌توان انتظار را داشت که همچنان روند قیمتی این محصولات نزولی باشد.

در این میان، تنها محصول رقابت شده به شمش آلومینیوم ۹۹.۸ (فایرا) با ۱۹.۸ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۲۲۸۷۹ تومان معامله شد. گفتنی است، این محصول بیشترین ارزش را در حدود ۳۴ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.شمش آلومینیوم ایرالکو نسبت به معامله قبلی خود در (۱۱ آذر)  ۰.۸۵ درصد افت قیمت داشت.

همچنین امروز آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز که به قیمت ۱۵۸۹ تومان عرضه شده بود، به دلیل نبود متقاضی معامله نشد.

کم ارزشترین محصول این تالار هم به مس کم عیار (سرباره G) (فملی) به میزان حدود ۴۷.۷ میلیون تومان تعلق داشت. این محصول هم به قیمت پایه کیلویی ۹۵ تومان در حجم ۵۰۰ تن فروخته شد.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران هم مانندچند روز گذشته در این روز معامله هشت هزار تن گندم خوراکی را تجربه کرد.

طی امروز «گندم خوراکی» همدان با ۱۰ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۹۹۲ تومان در حجم سه هزار تن معامله بیشترین ارزش معاملات را در حدود سه میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

کم ارزشترین محصول این تالار هم به گندم خوراکی استان مرکزی به میزان حدودی ۵۹۵ میایرد تومان تعلق داشت. این محصول با ۱۰ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۹۹۲ تومان در حجم ۶۰۰ تن معامله شد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا