امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

گرینینگ مرکبات بیماری خطرناک و خسارت زا!

 

رئیس گروه برنامه ریزی و نظارت بر آفات باغی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: گرینینگ مرکبات یک بیماری بسیار خطرناک و خسارت زاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  پرویز علیزاده در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد گرینینگ مرکبات را یک بیماری جدید عنوان کرد و افزود: این بیماری بصورت تک درخت در برخی از باغات استان های جنوبی کشور رویت شده است.

همچنین بخوانید

وی ضمن اشاره به اینکه گرینینگ مرکبات یک بیماری باکتریایی است، اظهارداشت: عامل این بیماری Liberibacter است که در آوندهای آبکشی درختان جا خشک کرده و با تولید متابولیت هایی در واقع مسیر نقل و انتقال مواد غذایی به سمت ریشه را می بندد.

رئیس گروه برنامه ریزی و نظارت بر آفات باغی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: علائم این بیماری شامل زردی و ابلقی شدن برگ ها، زردی سر شاخه های درخت، ریزش برگ ها، میوه ها و شکوفه دهی خارج از فصل، ضعف شدید درختان، زوال و سرخشکیدگی شاخه ها، تولید میوه های نامرغوب با طعم بد، سبزماندگی روی میوه ها و در نهایت خشکیدگی و از بین رفتن درختان آلوده است.

وی افزود: ناگفته نماند برگ های درختان مرکبات در اثر این بیماری کوچک، تنک، چرمی، ضخیم و به حالت راست قرار گرفته و رگبرگ ها برجسته می شوند.

علیزاده با تصریح اینکه خسارت ناشی از بیماری مزبور بسیار سنگین و جبران ناپذیر است، اظهارداشت: این بیماری هنوز در استان های جنوبی بصورت فراگیر نبوده بلکه بیشتر روی تک درختان به اثبات رسیده است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: گرینینگ مرکبات بیماری بسیار خطرناکی است بنابراین ضرورت دارد برای جلوگیری از ورود این بیماری به باغات عملیات پیشگیری به شکل جدی مورد توجه کشاورزان و کارشناسان قرار گیرد.

رئیس گروه برنامه ریزی و نظارت بر آفات باغی سازمان حفظ نباتات کشور یادآورشد: این بیماری هم اکنون در کشورهای همسایه مانند هندوستان، پاکستان و عربستان شیوع دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا