انرژی

صنعت برق نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه جدید

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: در صورت رشد هفت درصدی سالانه مصرف برق برنامه‌ریزی شده تا طی ۱۰ سال آینده حجم تاسیسات برق کشور دو برابر شود که در این راستا می بایست بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدحسن متولی زاده، امروز در سمینار تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی، با ییان اینکه یک میلیارد نفر از ساکنان کره زمین از نعمت برق بی بهره هستند، اظهار کرد: در کشور ما با تلاش همکاران در صنعت برق هم اکنون روستایی بدون برق در کشور نداریم.

وی یا تاکید بر این مساله که با ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رتبه اول در منطقه و ۱۴ را در دنیا به خود اختصاص دادیم، ابراز کرد: یکی از مشکلاتی که اقتصاد یارانه ایجاد کرده بحث مدل اقتصادی است. مصرف ما در بعضی از روزهای گرم سال به دلیل به مدار آمدن وسایل سرمایشی افزایش یافته است چراکه که ۴۰ درصد بار سرمایشی در این حوزه دخیل است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه برای تامین برق منطقه باید سرمایه گذاری زیادی صورت گیرد، گفت: در سال گذشته مجموع انرژی برنامه‌ریزی شده از نیروگاه برق‌آبی بالغ بر ۱۱۵۰۰۰ مگاوات ساعت بوده است و در سال جاری به منظور تداوم انرژی با اقدامات مدیریت مصرف میزان دریافت انرژی از واحدهای برقآبی ۵۰ درصد کاهش یافت و میزان خاموشی از نظر انرژی اعمال شده کمتر از سه درصد است.

متولی زاده اصلاح الگوی مصرف و تعرفه برق را از راهکارهای عملیاتی برای کاهش مصرف برق دانست و افزود: با توزیع ۱۰۰ میلیون لامپ کم مصرف یارانه ای حدود ۲۷ هزار مگاوات پیک مصرف کاهش یافت.

به گفته وی براساس گزارش مرکز پژوهش مجلس ۸۵۰ هزار کولر گازی جدید وارد کشور شده که حدود ۷۰ درصد آن از طریق قاچاق و غیر استاندارد بوده است.

متولی زاده، کاهش تلفات برق، ارائه طرح تشویقی برای چاه‌های کشاورزی، صنعتی، طرح تغییر ساعات کاری ادارات را از جمله اقدامات انجام شده عنوان و اظهار کرد: با این روش شاهد ۴۰ درصد کاهش تلفات برق در کشور بودیم به‌گونه‌ای که می توان گفت تقریبا به استانداردهای جهانی نزدیک شدیم. همچنین از ساخت ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید جلوگیری به عمل آمده است و با این کار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک کردیم.

وی تصریح کرد: توسعه کسب و کارهای نوین برای مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعات اوج بار تابستان، سرمایه گذاری در طرح فهام و کنتورهای هوشمند، استفاده از زیرساخت شبکه برق برای توسعه شبکه های ارتباطی و ارتقای سطح خدمات به مشترکان و کاهش هزینه ها با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله راهکارهای توسعه صنعت برق است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا