صنعت، معدن، تجارت

تمرکز صادرات دانش بنیانی ها در حوزه خدمات

 

کارشناس دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شرکت های دانش بنیان در امر صادرات باید بر حوزه خدمات تمرکز داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهدی پاک پرور در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصاد با بیان اینکه ورود شرکت های ایرانی در حوزه خدمات آی.تی به بازارهای هدف ضرورت دارد، افزود: حوزه آی.تی از مزیت رقابت پذیری بالایی برخوردار است.

وی اظهارداشت: شرکت هایی که رویکرد صادراتی آنان توجه به حوزه خدماتی مانند آی.تی، انیمیشن سازی و غیره است در بازارهای هدف حتی کشورهای اروپایی مزیت عرضه دارند.

کارشناس دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: قیمت تمام شده شرکت های مدنظر به طور کامل رقابت پذیر بوده و تنها به نیروی انسانی توانمند وابسته است.

وی ضمن اشاره به اینکه قیمت تمام شده شرکت های صادرات محور باید کاهش یابد، ادامه داد: دولت با مداخله ای هوشمندانه باید یاری رسان این شرکت ها در کاهش قیمت تمام شده باشد.

پاک پرور با بیان اینکه رقبای صادراتی در حوزه محصولات دانش بنیان متفاوت هستند، گفت: بطورکلی در برخی از حوزه ها بیشتر رقبای صادراتی ایران از کشورهای همسایه هستند.

وی در ادامه ترکیه را رقیبی قدرتمند برای ایران در بازار عراق دانست و افزود: برخی از کشورهای شمال آفریقا مانند مصر، تونس، الجزایر و مراکش به همراه کشورهای حاشیه خلیج فارس رقبای مهم ایران در بازارهای عراق هستند.

کارشناس دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ورود کشورهای پیشرفته به بازار عراق در برخی از حوزه ها چندان پررنگ نیست، اظهارداشت: سوریه به عنوان چهارمین هدف صادراتی محصولات دانش بنیان شرکت های ایرانی محسوب می شود و ایران امکان رقابت بیشتری در سوریه دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه سیاست های حمایتی دولت ها در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان یکپارچه بوده و سازو کارهای حمایتی شفاف است، ادامه داد: صادرات فرآیندی ضرب العجلی نیست بنابراین در بازه زمانی انجام صادرات تا بازگشت سرمایه شرکت های دانش بنیان باید ریسک پذیر باشند.

پاک پرور ادامه داد: برخی از شرکت های صادراتی که غول صادراتی هستند در بسیاری از بازارها حضور دارند و به جای حمایت مالی نیازمند حمایت سیاسی هستند.

وی با تاکید بر اینکه در کشورهایی که ایران با آنان تعامل سیاسی مطلوب دارد شرکت های دانش بنیان می توانند حضور موفق داشته باشند، گفت: پوشش ریسک تجاری شرکت ها مسئله بعدی در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان است.

کارشناس دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بطورکلی در دنیا نهادهایی هستندکه تضمین و پوشش ریسک شرکت های صادرکننده و سرمایه گذار خارجی را بر عهده دارند که در ایران صندوق ضمانت صادرات ایران پوشش چنین ریسکی را عهده دار است.

وی با بیان اینکه اعطای جوایز صادراتی عامل بعدی موفقیت شرکت های دانش بنیان در بازارهای جهانی است، اظهارداشت: اعطای تسهیلات مالی صادرات هم از عوامل نقش آفرین در موفقیت شرکت های دانش بنیان در بازارهای کشورهای دیگر است.

پاک پرور شبکه سازی و تشکل سازی در حوزه صادرات ضروری دانست و ادامه داد: در این راستا هماهنگی و انسجام میان شرکت های صادرکننده ترکیه از نظر کمیت و نوع ورود به بازارهای عراق وجود دارد به طوری که رقابت مخرب میان آنان مفهومی ندارد.

وی ضمن اشاره به اینکه میان شرکت های صادر کننده ایرانی به بازارهایی مانند بازار عراق رقابت قیمتی حاکم است، گفت: چنین رقابتی بدترین نوع رقابت است که بازارهای صادراتی را از نظر کیفیت و اعتبار و برند دچارآسیب می کند.

کارشناس دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دولت باید صادرکنندگان را درقالب یک تشکل در کنار هم قرار دهد، افزود: نمایندگی ها و سفارت خانه های ایران هم باید در کشورهای بازارهای هدف فعال باشد.

وی در پایان با بیان اینکه شواهد نشان می دهد در حوزه سفارت خانه های ایران ظرفیت بسیاری وجود دارد که هنوز بالفعل نشده است به رادیو اقتصاد یادآور شد: تشکیل یک نهاد واسطه ای برای پشتیبانی از شرکت ها در بازارهای هدف ضروری به نظر می رسد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا