امور زیربناییراه و ساختمان

حمل ۸۵ درصد بار دنیا از مسیر دریا

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: هم اکنون جابجایی ۸۵ درصد کالاها در دنیا از طریق دریا صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد سعید سیف در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: مطابق پیش بینی هاجابجایی کالا از طریق دریا در سال های آینده نه تنها کمتر نخواهد شد بلکه بیشتر نیز می شود.

وی همچنین اظهارداشت: حمل و نقل دریایی ارزان ترین و مناسب ترین روش جابجایی کالا در دنیا محسوب و روز به روز هم در حال توسعه است.

همچنین بخوانید

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: متاسفانه در ایران از این ظرفیت به نحو باید و شاید استفاده نشده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به بندرچابهار افزود: چابهار نقشی عمده و کلیدی در بحث ترانزیت میان ایران و کشورهای پیرامونی و همینطور تعاملات سازنده منطقه ای دارد.

سیف بیان داشت: بندر چابهار نزدیک ترین مسیر برای اتصال آسیای میانه به آب های آزاد و بازار سایر کشورهای جهان است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: آمریکا ها و دیگر کشورها علاقه مند به تکمیل کریدور بین اقیانوس هند و آسیای مرکزی و بندرچابهار هستند تا بتوانند معادلات بین المللی خود را داشته باشند.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: طی دو دهه گذشته رقابت های شدیدی برای توسعه کریدور مزبور بین چین، هند و آمریکا شکل گرفته است.

وی افزود: ایران نیز در این بین نباید تنها به چند شرکت سرمایه گذار خارجی و همینطور راه اندازی بندر بسنده کند بلکه باید از این فرصت به بهترین وجه ممکن استفاده شود.

سیف یادآورشد: سواحل مکران و بندر چابهار از مزیت های نسبی بالایی به لحاظ گردشگری، آبزی پروری، و غیره برخوردارند بنابراین باید از این مزیت ها در جهت توسعه جمعیتی، تمدنی، رفاه عمومی و غیره در منطقه به شکل بهینه استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا