تجارتصنعت، معدن، تجارتصوت

تجارت بین الملل در مسیر رشد پرشتاب

معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت بین الملل در عصرکنونی یکی از پر رشد ترین رشد ها را در مباحث اقتصادی دنیا تجربه می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهدی میر اشرفی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد ضمن تبریک روز جهانی گمرک افزود: نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد دلار تولید ناخالص دنیا ۲۰ هزار میلیارد دلار فقط مربوط به حجم تجارت است.

وی همچنین اظهارداشت: این به نسبت سایر شقوق اقتصادی و اجتماعی در مباحث رشد یکی از پر رشد ترین بخش های اقتصادی را نشان می دهد.

معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اینکه اهمیت تجارت بین الملل رو به تزاید است، گفت: اگر امروزکشوری حتی تولید کننده نباشد و در مسیر ترانزیت قرار گیرند به شدت می توانند از این موضوع منتفع شوند.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: قدمت و استقلال برخی از کشورهای همسایه شاید به کمتر از ۵۰ سال بیشتر نباشد ولی ۳۲۰ میلیارد دلار از حجم تجارت دنیا در بحث صادرات و صدور مجدد را به خود اختصاص داده اند.

میراشرفی گفت: ایران همانند در اختیار داشتن یک درصد جمعیت، یک درصد خشکی ها و هشت درصد منابع دنیا اگر حداقل یک درصد حجم تجارت دنیا را نیز در قبضه خود میداشت امروز حجم تجارت کشور به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار می رسید.

وی به رادیو اقتصاد افزود: جمهوری اسلامی در حال حاضر کمتر از نیم درصد تجارت بین الملل را در اختیار دارد.

معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: برنامه های منسجمی باید در مباحث تولید و ترانزیت کالا چیده شود تا بتوان افزون بر یک درصد از ۲۰ هزار میلیارد دلار سهم از تجارت بین الملل به کشور اختصاص یابد.

وی در ادامه از صادرات غیر نفتی به ارزش ۳۶ میلیارد دلار و واردات کالا به ارزش ۳۵ میلیارد دلار طی ۱۰ ماهه سال جاری در کشور خبرداد و گفت: خوشبختانه با وجود اعمال تحریم های ظالمانه دشمنان هنوز تراز تجاری ایران مثبت و نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات بیش از واردات است.

میر اشرفی افزود: بطور کلی از مجموع ۳۵ میلیارد دلار واردات کالا طی این مدت ۱۵ میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی و ۲۰ میلیارد دلار مشمول مواد اولیه، کالاهای واسطه تولید و ماشین آلات خط تولید بوده است.

وی به رادیو اقتصاد یادآور شد: طی این بازه زمانی صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دو درصدی را تجربه و در برابر میزان واردات کاهش داشته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا