اقتصاد کلانصوت

پالرمو از لوایح بحث برانگیز است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بحث لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو از جمله لوایح حساس و بحث برانگیز است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سیدحسین نقوی حسینی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: پالرمو از لوایح چهارگانه ایست که برای اجرای ۴۱ توصیه اف. ای. تی. اف باید در مجلس شوای اسلامی مصوب می شد.

وی همچنین اظهارداشت: جهت گیری مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام این بود که مشکلات مالی و پولی کشور برطرف و در عین حال مصوبه طوری مراحل خود را طی کند که باعث ایجاد سلطه و تسلط بیگانگان بر مسائل داخلی کشور نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد زیادی از نمایندگان مخالف و تعدادی موافق این لایحه بودند و در نهایت مجلس بحث الحاق ایران به کنوانسیون پالرمورا تصویب اما شورای نگهبان لایحه مزبور را به دلیل مغایرت برخی از مفاد آن با قانون اساسی و شرع رد کرد.

همچنین بخوانید

وی افزود: لایحه از شورای نگهبان دوباره به مجلس برگشت و اهالی خانه ملت به نظرات قبلی خود پافشاری کردند که در نهایت تصمیم گیری راجع به لایحه مزبور برعهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشته شد.

نقوی حسینی تصریح کرد: بحث ها راجع به پالرمو در کمیسیون های تخصصی مجمع تشخیص بسیار جدی است بنابراین هر دو طرف تلاش دارند معایب لایحه را کم و در برابر مزایایی آن را افزایش دهند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: پالرمو یک کنوانسیون بین المللی در ارتباط با مبارزه با جرائم سازمان یافته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از مفاد پالرمو کشورها را به دادن اطلاعات، کنترل های پولی، مالی و مبادلات الزام می کند و این کنترل ها در برخی مواقع در امنیت و منافع ملی کشورها تاثیر می گذارد.

وی اضافه کرد: محتوی کنوانسیون پالرمو قابل تغییر نیست از این جهت حق تحفظ ها یا شرایطی که گذاشته می شود این حق تحفظ ها عملی نبوده و تاثیری روی محتوی کنوانسیون مزبور نمی گذارد بنابراین حساسیت زیادی روی این قضیه وجود دارد.

نقوی حسینی در ادامه اظهار امیدواری کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در این ارتباط بتواند تصمیمی اتخاذ کند که ضمن حفظ منافع و امنیت ملی کشور منجر به برداشتن موانع همکاری های بین المللی نیز شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا