امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

رشد ۹۶ میلیون تنی تولیدات کشاورزی در ۴ دهه

معاون موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۹۶ میلیون تنی تولیدات کشاورزی طی چهار دهه پس از انقلاب در کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مجتبی پالوج در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: مجموع تولیدات بخش کشاورزی کشور در سال ۱۳۵۶ نزدیک به ۲۶ میلیون تن بوده که این میزان در طول ۴۰ سال پس از انقلاب به ۱۲۲ میلیون تن یعنی به بیش از ۹۶ میلیون تن افزایش تولید رسیده است.

وی همچنین اظهارداشت: دستیابی به این مهم ناشی از اقدامات بسیار گسترده در حوزه های مختلف دانشی، تکنولوژیکی، مدیریتی، پشتیبانی، حمایتی و از همه مهمتر تلاش و کوشش خستگی ناپذیر کشاورزان بوده است.

همچنین بخوانید

معاون موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: جمعیت کشور در سال ۱۳۵۷- ۱۳۵۶ به تعداد ۳۵ میلیون نفر بوده که هم اکنون این عدد به ۸۲ میلیون نفر رسیده است.

وی در ادامه افزود: طی چهار دهه پس از انقلاب ۴۷ میلیون نفر فقط بر جمعیت کشور اضافه شده است.

پالوج ضمن اشاره به اهمیت کشاورزی در ساختار اقتصادی کشور اظهارداشت: این بخش ضمن تامین امنیت غذایی در بحث اشتغال افزایی، رشد اقتصادی، رونق صادرات غیر نفتی و بسیاری موارد دیگر واجد اهمیت فراوان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث بسیار مهم آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: نقش این ماده حیاتی در تولید محصولات کشاورزی و تامین غذا بسیار کلیدی است.

معاون موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی مدیریت بهینه منابع آب کشاورزی را گامی به سوی توسعه پایدار برشمرد و افزود: حرکت به سمت افزایش راندمان آبیاری و کارایی مصرف آب در بخش کشاورزی امری بسیار ضروری است.

وی در ادامه گسترش سیستم های نوین آبیاری را از برنامه های محوری وزارت جهاد کشاورزی در کشور اعلام کرد و اظهارداشت: طبق برنامه مقرر شده سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی اقصی نقاط این مرز و بوم به زیر پوشش چتر سامانه های مزبور جای گیرد.

پالوج گفت: مجموع سطوح زیر پوشش سامانه های نوین آبیاری طی دوران قبل از انقلاب در کشور ۳۸ هزار هکتار بوده که این سطح هم اکنون بالای دو میلیون و ۵۰ هزار هکتار است.

وی افزود: توسعه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در کشور نیز طی دوران قبل از انقلاب ۱۴۱ هزار هکتار بوده که پس از انقلاب این عدد به یک میلیون و ۱۶۵ هزار هکتار رسیده است.

معاون موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: این آمار و ارقام نشان می دهد دولت به خصوص وزارت جهاد کشاورزی برای آب در بخش کشاورزی اهمیت زیای قائل بوده و توانسته تاکنون اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام دهد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا