بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

کشف تقلب در سیستم‌های مالی و بانکی با مدل‌های متفاوت

یک کارشناس حوزه بانکی اعلام کرد: برای کشف تقلب در سامانه های بانکی روش های متفاوتی وجود دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، جلال الدین نصیری در پنل (نقش یادگیری ماشین در بستر کلان داده در سامانه های مدیریت تقلب و معرفی سامانه ایمن) در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اظهار داشت : در سامانه های کشف تقلب از روش های چندگانه برای جلوگیری از تخلفات مالی استفاده می شود.

روش ساده

نصیری افزود: در سیستم های کشف تقلب ماژول هایی تعبیه شده اند و به صورت پایه ای این ماژول ها بر اساس یکسری قوانین ساده، برخی از تقلب ها را کشف می کنند و بیشتر بر مبنای تقلب های تکرار شده تعیین شده است و نقطه ضعف آن عدم کشف تقلب های جدید است.

روش مبتنی بر پروفایل

وی اضافه کرد: روش هایی مبتنی بر پروفایل (حساب، کارت، مشتری، شعبه و بانک) از دیگر الگوهای کشف تقلب است و در این روش استخراج الگوهای نامتعارف و تحلیل پیشرفته داده بر اساس رفتار NTT حساب ها ارزیابی می شود.

نقاط ضعف و قوت

نصیری درباره نقاط ضعف روش مبتنی بر پروفایل در شناسایی تقلب گفت : عدم پشتیبانی مفهوم تغییر رفتار (Concept Dirift)، تنظیم سطح حساسیت و عدم کشف تقلب های پیچیده از نقاط ضعف این روش و کارآمد بودن نسبت به روش های تقلب جدید، عدم مشکوک شدن و پیچیدگی متوسط در سیستم از نقاط قوت این روش بود.

وی در این ‌پنل اظهار داشت : شاه کلید کشف تقلب در مسائل مالی استخراج الگوی هر مشتری است. وی با بیان اینکه یادگیری ماشین، شاخه ای از هوش مصنوعی است که به دنبال قابلیت یادگیری و ادراک سیستم های کامپیوتری است اعلام کرد : هدف در روش های یادگیری ماشین، استخراج دانش و یادگیری الگوها در داده ها است.

دسته بندی در موسسات مالی

 نصیری درباره کاربردهای دسته بندی در موسسات مالی گفت: دسته بندی ها بر اساس تشخیص هویت مشتری با اثر انگشت، صدا و عنبیه و تشخیص تراکنش های متقلبانه صورت می گیرد.

روش مبتنی بر یادگیری ماشین

وی تاکید کرد: در این مدل هدف در روش یادگیری ماشین، استخراج دانش و یادگیری الگوها در داده است و از طریق دو شیوه اجرا می شود.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا