انرژی

آمایش سرزمین از نان شب برای توسعه کشور واجب‌تر است

وزیر نیرو گفت: طرح آمایش سرزمین از نان شب برای توسعه کشور واجب‌تر است.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب، برق منطقه‌ای و توزیع برق خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نبود یک طرح واحد آمایش سرزمین به این معنی نیست که ما طرح آمایش سرزمین نداریم، بلکه به این معناست که به تعداد مسئولان سیاست‌گذار، به تعداد استان‌ها، به تعداد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و به تعداد همه کسانی که دل در گرو توسعه کشور دارند یک طرح آمایش وجود دارد و هرکسی در ذهن خودش مسیری برای توسعه طراحی کرده است.

اردکانیان تصریح کرد: نبود یک طرح به این معناست که هیچ توازن و تعادلی بین منابع و مصارف ما وجود ندارد و اگر طرح‌های توسعه استان‌ها را کنار هم بگذاریم ممکن است منابع مورد نیاز آن چند برابر کشور ایران باشد.

همچنین بخوانید

وی خاطرنشان کرد: دستگاه مسئول نهایی و آماده کردن طرح آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه است که بر اساس آخرین وعده‌ای که داده شده امیدواریم به یمن چهل سالگی انقلاب در سال پیشرو پیش از فصل تابستان این طرح آماده باشد.

وزیر نیرو بیان کرد: واقعاً در زمینه آب مشکل زیادی داریم و راه حل بخش عمده‌ای از مشکلات این است که طرح آمایش مورد وفاق وجود داشته باشد که بدانیم که هر بخشی مسیر توسعه‌اش در هر منطقه‌ای چگونه است و بر آن اساس برنامه‌ریزی‌ها را جلو ببریم.

وی همچنین با اشاره به سرنوشت انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور، گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته تلاش خواهیم کرد که از این به بعد موضوع آب را یک موضوع بخشی نبینیم و همه دستگاه‌ها -چه بیرون و چه درون دولت – که بر موضوع آب تأثیر گذار بوده و از موضوع آب تأثیرپذیر هستند با هم کار کنند که اگر آبی هم منتقل می‌شود داخل مشک سوراخ ریخته نشود؛ یعنی همزمان با تدارک آب‌های جدید فکر رفو کردن سوراخ‌های مشک هم باشیم.

نیمی از مصرف برق با انرژی باد قابل تأمین است

اردکانیان همچنین در نشست بررسی مسائل و مشکلات صنعت آب و برق گناباد اظهار کرد: نقش برق در این عرصه‌ها نقش غیر قابل انکاری بوده و در بخش جمعیت روستایی، تعداد روستاهای برق‌دار در چهار دهه قبل کمتر از ۴۴۰۰ روستا بوده که الان به بیش از ۵۷ هزار روستا رسیده است و هم اکنون روستای بالای ۱۰ خانوار در کشور نداریم که از نعمت برق برخوردار نباشد.

وی با اشاره به انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به یک هزار مگاوات رسیده که بنا داریم تا پایان دولت دوازدهم، آن را به ۴۰۰۰ مگاوات و تا پایان برنامه ششم به ۵۰۰۰ مگاوات برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در بخش نیروگاه‌های بادی، بر اساس مطالعات انجام شده تا ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت داریم؛ در صورتی که در ساعات اوج مصرف برق، مصرف ما کمتر از ۶۰ هزار مگاوات است؛ لذا اگر بتوانیم به نحو مناسبی مصرف را مدیریت کنیم، می‌توانیم تا ۵۰ درصد اوج بار فعلی را فقط از انرژی باد تأمین کنیم.

اردکانیان به تأمین آب در کشور اشاره کرد و افزود: سدهای بزرگی در کشور ساخته شده که در کنترل سیلاب نقش ارزنده‌ای داشته‌اند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خروجی آن‌ها مدیریت و کنترل شده است.

وی تصریح کرد: در بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی هم اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۷۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه‌های آب سالم و بهداشتی قرار دارند. تعداد روستاهای بهره‌مند از آب سالم و بهداشتی در دولت تدبیر و امید به ۹۰۰۰ قریه با جمعیت نزدیک به ۶ میلیون نفر رسیده که در ابتدای انقلاب این آمار کمتر از ۲ میلیون نفر بوده است.

پوشش ۵۰ درصدی شبکه فاضلاب

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت کشور ما تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب بوده و تعداد تصفیه خانه‌های مجهز از عدد ۴ به ۲۱۶ افزایش پیدا کرده که تنها امسال ۴۰ پروژه بزرگ آب و فاضلاب به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته اردکانیان، به مدد تلاش صورت گرفته در خراسان رضوی تعداد طرح‌های افتتاح یا کلنگ‌زنی شده بالغ بر ۶,۰۰۰ میلیارد تومان بوده و علاوه‌بر آن ۴,۰۰۰ میلیارد تومان طرح در دست اجرا در این استان داریم.

وی افزود: جمعیت کشور نسبت به ۴۰ سال گذشته حدود ۲.۳ برابر شده و خدمتی که در همه بخش‌ها به ویژه آب و برق ارائه شده، فوق‌العاده چشمگیر و افتخارآمیز است.

ضرورت ورود به بازارهای بین‌المللی برای توسعه صنعت آب و برق

وزیر نیرو گفت: باید برای توسعه بیشتر صنعت آب و برق و ورود به بازارهای بین‌المللی برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، اردکانیان در مراسم بهره‌برداری از پست ۲۰/۱۳۲ کیلوولت GIS شهدا مشهد نیز اظهار کرد: در این روزها طرح‌های بزرگی در زمینه تولید برق و جمع‌آوری و تصفیه آب در سطح استان به بهربرداری خواهند رسید که هزینه اجرای آن‌ها حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین عملیات اجرایی طرح‌های جدیدی با هزینه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در استان آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: این علاوه بر ۴۵۸ طرحی است که وزارت نیرو در سطح استان در حال اجرا دارد. این طرح‌ها به طور متوسط از پیشرفت ۴۰ درصد برخوردارند و امیدواریم در آینده شاهد سرعت بیش‌تری در اجرا شدن این طرح‌ها باشیم.

اردکانیان تصریح کرد: طرح‌هایی که در حوزه آب و برق در خراسان رضوی و سایر استان‌های کشور اجرایی شده‌اند به لحاظ کیفی قابلیت رقابت با سایر کشورها را دارند، اما باید برای توسعه بیشتر این صنعت و ورود به بازارهای بین‌المللی برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به لزوم حضور صنعت آب و برق کشور در کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: چشم ما باید به افق‌های دورتر و بازارهای منطقه باشد. به ویژه اینکه در بخش برق شبکه‌ها آماده و ارتباطات با همه کشورهای همسایه برقرار شده است. بر این اساس بایستی ظرفیت‌های فنی و منابع انسانی و شرکت‌های مشاوری و پیمانکاری ما و همچنین ظرفیت‌های مدیریتی ما بیشتر معطوف به این بازارها باشد.

وزیر نیرو افزود: در این خصوص همکاری‌های وسیعی را با فدراسیون روسیه و عراق آغاز کرده‌ایم. همچنین اخیراً و پس از پیروزی مردم و دولت سوریه در جنگی که به آن‌ها تحمیل شده بود، به ویژه در پرتوی سند راهبردی همکاری‌های دو کشور، انتظار وسیعی برای حضور فعال صنعت برق ایران در روند بازسازی این کشور وجود دارد که مستلزم آمادگی‌های لازم و راضی‌نبودن به فعالیت‌های فعلی است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون کشور دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه مدیریت و پژوهش برق است و در این میان برق منطقه‌ای خراسان یکی از شایسته‌ترین‌هاست.

تفویض اختیار وزیر نیرو به استاندار خراسان رضوی برای تأمین آب شرب و انرژی

همچنین وزیر نیرو در مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب، برق منطقه‌ای و توزیع برق خراسان رضوی، خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: هر اختیاری به عنوان وزیر نیرو دارم که از لحاظ قانونی قابل تفویض باشد به شما تفویض خواهم کرد و برنامه‌ها را با هم پیش خواهیم برد تا جایی که دغدغه‌ای برای تأمین آب شرب و انرژی در استان وجود نداشته نباشد.

اردکانیان اظهار کرد: ما کشور بزرگ و پهناوری هستیم و منابع متعددی داریم، نفت خیز هستیم و از موقعیت ژئوپلوتیک خاصی برخورداریم، با این وجود اصلی‌ترین مزیت و ظرفیت ما منابع انسانی است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این ظرفیت رمز پیروزی‌های ما خواهد بود و کاستی‌ها و ناکامی‌های ما نیز در این موضوع نهفته است. استقرار روش‌های غیر صحیح در استفاده از منابع انسانی نقش زیادی در ناکامی‌های ما خواهد داشت.

وزیر نیرو تصریح کرد: به عنوان دستگاهی که با همه آحاد مردم در ارتباط هستیم، وظیفه داریم با استقرار شایسته‌گزینی در همه مناسب مدیریتی و غیر مدیریتی وظیفه خود را در استفاده بهینه از این ظرفیت ارزشمند به خوبی ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه «وزارت نیرو بنا دارد عرصه را برای حضور نیروهای شایسته بازتر کند»، خاطرنشان کرد: بر این اساس آنچه به عنوان فراخوان عمومی به منظور انتخاب مدیران مطرح است از این جهت حائز اهمیت است که اصلی‌ترین نقطه قوت یک مدیر انگیزه مدیریتی است که از رهگذر شایسته‌گزینی حاصل می‌شود.

اردکانیان بیان کرد: استفاده از روش‌های غلطی که به عنوان رویه در انتخاب مدیران انتخاب کردیم بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی شایسته نیست. ما باید در حد مدیران ارشد این را ابراز کنیم که قادر هستیم حتی افرادی که خارج از مجموعه ما هستند، اما شایستگی دارند را انتخاب کرده و ما توانایی همکاری با آن‌ها و اعمال مدیریت ارشد بر آن‌ها را داریم.

وی افزود: اینگونه نباشد که انتخاب ما محصور به حلقه مدیریتی که با آن‌ها شناخت چشم در چشم داریم یا خدایی نکرده توصیه‌هایی از این سو و آن سو داریم محدود باشد. ممکن است انتخابات مدیران به هر دو روش نتایج یکسان داشته باشد، اما میزان انگیزه‌ای که اینگونه انتخاب مدیران خواهد داشت قابل مقایسه نیست. لذا ما باید با رعایت تمام ضوابط این مسیر را توسعه دهیم.

وزیر نیرو عنوان کرد: البته ما با دو چشم مدیران را انتخاب می‌کنیم و با چهار چشم و بیش‌تر بر کیفیت کار آن‌ها نظارت می‌کنیم. آنچه مدیران به عنوان توانمندی‌های خود ابراز می‌کنند حمل بر صحت می‌شود، مگر این‌که خلاف آن ثابت شود. در این میان من به عنوان وزیر مسئولیت افراد انتخاب شده را می‌پذیریم و با همه ابزارهای موجود بر کار آن‌ها نظارت می‌کنم.

وی با اشاره به توجه و تأکید استاندار خراسان رضوی به حوزه آب و برق و انتخاب مدیران جدید آب و برق استان، گفت: من تردید ندارم که دوران بسیار شکوفایی را در عرصه مدیریت آب و انرژی در این استان و سایر مناطق هم اقلیم خواهیم داشت.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا