صنعت، معدن، تجارت

تدوین ۱۰ استاندارد بین‌المللی با محوریت ایران برای دنیا

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ظرف ۵ سال گذشته، ده استاندارد بین المللی با محوریت ایران برای کل دنیا تدوین شده است، گفت: ایران در ۵ مجمع جهانی مرتبط با استاندارد، اکنون حضور دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، در نشستی خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با ارایه گزارش عملکرد این سازمان از ابتدای تاسیس گفت: سازمان ملی استاندارد ۸ وظیفه اصلی دارد و در سال گذشته، موفق به این شده که قانون جدید خود به عنوان قانون ارتقاء، تقویت و توسعه نظام استاندارد را به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام برساند که البته پس از فراز و فرودهای بسیار این اتفاق رخ داد.

سازمان ملی استاندارد ظرف ۵ سال گذشته چه کرده است؟

وی افزود: بر این مبنا، رویکردی در این قانون مدنظر قرار گرفته که در کل دنیا مورد توجه است که در این رابطه، باید به این نکته اشاره کرد که تا سال ۱۳۵۷ حتی یک استاندارد بین المللی که با محوریت ایران تدوین شده باشد، نداشتیم؛ اما در ۵ سال اخیر ده استاندارد بین المللی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برای کل دنیا تدوین شده است؛ ضمن اینکه ایران در کمیته‌های فرعی و اصلی سازمان ایزو نیز اکنون فعالیت جدی دارد.

به گفته پیروزبخت، شرکت های بازرسی کالاهای صادراتی و وارداتی هم اکنون ایجاد شده که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور وجود نداشت، اما از سال ۹۲ تا ۹۷ معادل ۱۰۷ شرکت در این حوزه تاسیس شده‌اند. این در حالی است که رتبه ایران در سازمان ایزو به ۲۲ رسیده است.

وی اظهار داشت: در ۵ سال اخیر، بیش از سال‌های قبل تفاهم‌نامه بین‌المللی منعقد شده است؛ ضمن اینکه کمیته‌های متناظر سازمان ایزو نیز در مجموع تا سال ۹۲ معادل ۱۶۲ مورد بوده است که اکنون به ۳۲۱ مورد رسیده است؛ از سوی دیگر مسئولیت دبیرخانه کمیته‌های فنی بین‌المللی نیز اکنون در سطح مناسبی به ایران سپرده شده است.

پیروزبخت از تدوین بیش از ۳۲ هزار استاندارد ملی و بین المللی در کشور خبر داد و گفت: ۱۰ هزار و ۶۰۰ مورد از استانداردهای تدوین شده ملی و بین‌المللی، ظرف ۵ سال اخیر بوده است. از سوی دیگر، تا سال ۹۲ معادل ۳۱ هزار و ۹۲۴ مورد و تا سال ۹۷ نیز ۳۹ هزار و ۵۰۰ مورد کالا، مشمول استاندارد اجباری شده است. این در حالی است که در بخش صدور پروانه های علامت استاندارد، ظرف ۵ سال گذشته ۲۸ هزار مورد پروانه صادر شده است.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۲ معادل ۲۱ ۹۶۰ هزار واحد تولیدی صنعتی داشتیم که ظرف ۵ سال گذشته حدود ۱۰۰۰ واحد صنعتی دیگر به این مجموع اضافه شده است، گفت: نباید تبلیغات منفی کرد که صنایع کشور تعطیل هستند، بلکه بسیاری از صنایع جدید نیز به چرخه صنعتی کشور اضافه شده‌اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: ایران بین ۱۶۳ کشور برای هیات مدیره ایزو انتخاب شده است؛ این در حالی است که یک نفر بین ۹ نفر هیات مدیره اصلی از ایران انتخاب شده؛ ضمن اینکه برای اولین بار وزنه یک کیلوگرمی که به عنوان وزنه مرجع در ایران وجود داشته و بعد از انقلاب به دلیل تحریم‌ها، کالیبره نشده بود و این امر به تجارت، دقت و صحت فعالیت‌های ایران لطمه می‌زند، کالیبره شده است که این یک اتفاق بسیار مهمی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا