انرژی

یک درصد تجارت گاز دنیا متعلق به ایران

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: در حال حاضر حدود یک درصد تجارت گاز دنیا مربوط به ایران است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رنجگری در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و پنج میلیارد متر مکعب به عراق صادر و کمتر از یک میلیارد متر مکعب نیز بین آذربایجان و جمهوری نخجوان سوآپ و ترانزیت می شود.

وی همچنین اظهارداشت: ایران با ۳۳ تریلیون متر مکعب ذخایر اثبات شده به لحاظ ذخایر گازی پس از روسیه مقام دوم و از نظر تولید گاز نیز مقام سوم دنیا را دارد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: هم اکنون تولید گاز جمهوری اسلامی سالانه ۲۲۰ میلیارد متر مکعب است.

وی در ادامه افزود: ایران به دنبال صادرات گاز هم از طریق خط لوله و هم از طریق ال. ان. جی بوده است.

رنجگری تصریح کرد: صادرات گاز در زیر پنج هزار کیلومتر از طریق خط لوله و بالای پنج هزار کیلومتر بصورت ال. ان. جی انجام می شود.

وی به رادیو اقتصاد گفت: انتقال گاز با خط لوله زیر پنج هزار کیلومتر اقتصادی است.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی افزود: بخشی از سیاست ایران برای صادرات گاز از طریق خط لوله بود.

وی اظهارداشت: بازارهای که در این عرصه مورد هدف گذاری قرار گرفت می توان به بازار آسیا (هند و پاکستان)، بازار خاورمیانه عربی (عراق، کویت، سوریه، بحرین، امارات و عمان) و بازار اروپا اشاره کرد.

رنجگری گفت: ایران سال ۲۰۰۷ قراردادی با کشور سوئیس منعقد کرد که سالیانه ۵٫۵ میلیارد متر مکعب گاز پس از سال ۲۰۱۰ از طریق ترکیه به این کشور ارسال کند.

وی افزود: طی سال ۲۰۱۰ کنسرسیوم خط لوله تاپ که از مرز ترکیه و یونان آغاز وجنوب اروپا را پوشش می دهداعلام کرد که به دلیل تحریم های آمریکا نمی تواند گاز ایران را عبور دهد بنابراین قرارداد مزبور معلق ماند.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی در ادامه به خط لوله صلح «خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان» اشاره کرد و اظهارداشت: قراردادی سال ۲۰۰۹ با هدف صادرات سالانه هشت میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران به پاکستان بسته شد.

وی گفت: طبق قرارداد مزبور پاکستان می بایست از سال ۲۰۱۴ این گاز را از ایران خریداری می کرد که متاسفانه هنوز قسمت پاکستانی خط لوله صلح ساخته نشده است.

رنجگری افزود: یک شرکت پاکستانی به نام «آی. اس.جی. سی» متولی ساخت خط لوله مزبور است که می گوید به دلیل فشارهای آمریکا نمی تواندقسمت پاکستانی خط لوله را بسازد و دولت پاکستان نیز تاکنون هیچ اقدامی نکرده است.

وی اظهارداشت: هند از همان ابتدا از این ماجرا خود را کنار کشید وقراردادی با ایران منعقد نکرد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: خط لوله صلح در صورت افزایش تعداد کمپرسورهامی تواند تا ۵۰ میلیاردمتر مکعب گاز را انتقال دهد.

وی افزود: برنامه ریزی برای صادرات گاز به شبه قاره هند نیز به این ترتیب تاکنون به سرانجام نرسیده است.

رنجگری ضمن اشاره به «خط لوله اسلامی » اظهارداشت: قرار بود گاز بواسطه این خط لوله از ایران به عراق و سپس به سوریه انتقال یابد.

وی یادآورشد: تفاهم نامه های اولیه ای نیز بین ایران و سوریه به حجم صادرات سالانه پنج میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران به امضا رسید که به دلیل تنش های سیاسی منطقه و ظهور داعش این خط لوله هم به سر انجام نرسید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا