اقتصاد کلانصوت

مکانیزم تخصیص یارانه برای واردات مشکل دارد

یک کارشناس حوزه ارز گفت: مکانیزم تخصیص یارانه ارزی برای واردات مشکل دارد که باید اصلاح شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود بیرمی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: کالاهای وارداتی که با ارز دولتی به دست مصرف کننده نهایی می رسد بر مبنای ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی ارزش گذاری نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه یارانه ای که به نرخ ارز اختصاص می یابد به دست مصرف کننده نهایی نمی رسد، اظهارداشت: حذف یارانه مدنظر در عمل چندان بر زندگی مردم موثر نیست چرا که مکانیزم نظارتی موثری بر این مسئله وجود ندارد.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه ارز ضمن اشاره به اینکه باوجود اختصاص یارانه ارزی از سوی دولت برای واردات کالاهای اساسی اقشار ضعیف سودی نصیب شان نمی شود، ادامه داد: اگر واردات کالا با ارز نیمایی هم صورت گیرد بازهم مصرف کننده نهایی نفعی نمی برد.

وی همچنین گفت: بدون شک با اختصاص ارز یارانه ای برای واردات علاوه بر متضرر شدن مردم عایدی هم نصیب دولت نمی شود که دلیل این مهم نیز نبود کنترل مناسب است.

بیرمی با اعلام اینکه از یارانه ارزی تنها واسطه ها سود می برند، افزود: کالاهای اساسی به طور عمده خام فروخته نمی شوند بلکه در زنجیره تولید به دست مصرف کننده نهایی می رسد که در این زنجیره واسطه ها منتفع می شوند.

وی اظهارداشت: برای جبران رفاه از دست رفته مصرف کننده نهایی دولت باید به طور مستقیم یارانه ارز را به اقشار ضعیف اختصاص دهد.

این کارشناس حوزه ارز ادامه داد: اعطای ارز یارانه ای برای واردات کالاهای اساسی از نظر معیشتی در زندگی مردم تاثیری ندارد.

وی ضمن اشاره به اینکه تا جایی که امکان دارد باید شفاف عمل کرد و ارز را با قیمت مورد پذیرش بازار ارائه کرد تا رانت از میان برود، گفت: طی سال های گذشته تجربه ارز چند نرخی وجود داشته که منجر به ایجاد ثروت های یک شبه و بادآورده برای برخی شده است.

بیرمی افزود: ادامه اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی تنها برای کسانی که به منابع دسترسی دارند نفع می رساند و عامه مردم و دولت از منافع آن بی بهره می شوند.

وی با بیان اینکه مکانیزم تخصیص ارز برای واردات مشکل دارد که باید اصلاح شود به رادیو اقتصاد یادآور شد: شیوه نظارت بر روش تخصیص یارانه ارزی برای واردات نیز بسیار هزینه بر است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا