انرژی

مدیریت آب با نگاه تک بعدی امکان ندارد

معاون سابق آب و آبفای وزارت نیرو گفت: مدیریت آب با نگاه تک بعدی امکان ندارد بلکه همه باید در این زمینه پای کار باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا عطارزاده در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: آب نعمت خدادادی است که در هر منطقه ای به یک میزان و مقدار معینی در طبیعت وجود دارد.

وی همچنین اظهارداشت: مدیران و مردم باید با یکدیگر مدیریتی را طراحی تا بتواننداز این آب به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

معاون سابق آب و آبفای وزارت نیرو گفت: واقع مطلب اینکه در ایران هم به لحاظ ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی یک ظرف آبی نصیب مردمان این سرزمین شده که باید ظرف آب موجود را از زیر زمینی تا بالای اتمسفر مدیریت کرد.

وی در ادامه افزود: مدیریت آب با نگاه تک بعدی امکان ندارد بلکه نیازمند برنامه ریزی و سیاست گذاری همه جانبه است.

عطارزاده اظهارداشت: مدیریت بهتر منابع آب در کشور نیازمند تعامل و هم افزایی بیشتر وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط است.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: شورای عالی آب نیز به همین منظور در کشور تشکیل است.

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این برنامه گفت: وزارت نیرو طبق قانون موظف به مدیریت منابع آب و وزارت جهاد کشاورزی موظف به مدیریت مصرف آب در کشور است.

حمیدرضا جانباز افزود: دو وزارتخانه مزبور در برخی از زمان ها با وفاق بیشتر و در بعضی دوره ها با کمی اختلاف همواره مسیر روند رو به توسعه را طی اما متاسفانه نقش بی بدیل مردم را در این میان فراموش کرده اند.

وی اظهارداشت: سال ۱۳۴۲ مجلس وقت آب را در کشور دولتی و مردم را از مدیریت آب چه در منابع و چه در مصارف کنار گذاشت.

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس آب را دولتی کرد، گفت: دلیل این اقدام این بود که می خواست کشور را توسعه دهد چون دولت برای توسعه به آب نیاز داشت.

وی در ادامه افزود: دولت هرچه آب سطحی بود برای اینکه بتواند به این توسعه پاسخ دهد مهار و برای اهداف خود استفاده کرد.

جانباز اظهارداشت: آب سطحی و بارندگی از قدیم سه وظیفه مهم همچون تغذیه سفره های آب زیر زمینی، تامین آب محیط زیست و حقابه مردم داشته است.

وی گفت: متاسفانه دولتی ها برای توسعه ضمن نادیده گرفتن حقابه مردم مانع تغذیه سفره های آب زیر زمینی، تالاب ها و محیط زیست از این آب سطحی شدند.

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای تامین نیاز مردم به آب مجوز حفر چاه داده شدتا از آب های زیر زمینی استفاده کنند.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد وقتی اجازه تغذیه سفره های آب زیر زمینی از طریق آب ها سطحی داده نمی شود بدون شک این منابع عمر طولانی نخواهد داشت.

جانباز گفت: متاسفانه از ۶۰۹ دشت مطالعاتی کشور هم اکنون ۴۰۰ دشت در حالت بحرانی بسر می برد که این نتیجه روندی که از سال ۱۳۴۲ تا به امروز در مملکت طی شده است.

وی افزود: پایه اصلی نارسایی امروز آب کشور مربوط به سال ۱۳۴۲ است که مردم از صحنه مدیریت آب کنار گذاشته شدند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا