صنعت، معدن، تجارت

هزینه بنگاه اقتصادی متاثر ازدو فاکتور کلیدی

یک پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: قیمت تمام شده برای یک بنگاه اقتصادی متاثر از دوفاکتور کلیدی اعم از بیرونی و درونی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  فهیمه بهرامی در گفتگو با رادیو اقتصادضمن اشاره به اینکه بین قیمت گذاری در بنگاه با شکل گیری قیمت در بازار تفاوتهایی وجود دارند، افزود: البته فاکتورهای بیرونی می تواند روی شکل گیری قیمت در بازار تاثیرگذار باشد.

وی همچنین اظهارداشت: هزینه های موثر استفاده از هر واحد عامل تولیدی، هزینه های تحمیل شده به بنگاه بواسطه قوانین و مقررات، بهره وری عوامل تولید، عملکرد لجستیک، ساختار نظام توزیع و بازار از جمله فاکتورهای کلیدی تاثیر گذار بر قیمت تمام شده کالاست.

همچنین بخوانید

این پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: بطور مشخص بهره وری، استراتژی های قیمت گذاری بنگاه، دوره زندگی کالا یا اعتباری که یک بنگاه برای خود در بازار دارد جملگی در بحث قیمت گذاری درون بنگاه تاثیرگذارند.

وی در ادامه افزود: کنترل های دولتی، شرایط اقتصادی مثل تحریم، کانال های توزیع و برخورد مصرف کننده در شرایط های مختلف اقتصادی نیز می تواند روی قیمت تاثیرگذار باشد.

بهرامی اظهارداشت: اگر به زنجیره ارزش یک کالا نگاه کنید به وضوح درخواهید یافت که تامین نهاده ها، تکنولوژی تولید، کانال های توزیع تا اینکه کالا به دست مصرف کننده نهایی برسد همه این حلقه ها موثر هستند اما این که هرکدام چه سهمی در قیمت تمام شده، نوسانات و حبابی شدن قیمت ها دارند بسته به نوع کالا متفاوت خواهد بود.

وی گفت: برای مثال کشاورز مبلغی که برای محصول تولیدی خود دریافت می کند به مراتب کمتر از قیمتی که مصرف کنندگان در بازار برای خرید این کالا پرداخت می کنند.

پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود: این نشان می دهد ساختار نظام توزیع در بازار محصولات کشاورزی یک فرآیند طولانی تری را طی می کند.

وی اظهارداشت: فرآیند طولانی به معنی مسافت نیست بلکه به معنای دست به دست شدن و وجود گره هایست که کالا در آن متوقف می شود.

بهرامی بیان داشت: این بحث هم ضایعات و هم کیفیت محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد ودر نهایت قیمتی که به دست مصرف کنندگان نهایی می رسد با قیمتی که تولیدکنندگان دریافت می کند بسیار فاحش خواهد بود.

وی افزود: واقعیت اینکه در کالاهای صنعتی این اختلاف کمتر است چون کانال های توزیع محصولات حوزه مزبور مشخص تر است.

این پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی یادآورشد: برای مشخص کردن سهم تولید کنندگان و ساختار نظام تولید در بهای تمام شده کالا نخست باید ساختار بازار و نوع کالا را از هم تفکیک کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا