بانکبانک و بیمه

اهمیت حضور بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی


*حمیدرضا عظیمی/ دانشجوی دکترای بازاریابی بانکی

شما هم این عبارت را زیاد شنیده‌اید که «هرچه بُرد بیشتری داشته باشید، بهتر است» و این مقوله می‌تواند درباره افراد، شرکت‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و… صدق داشته باشد. به هر حال این واقعیتی غیرقابل کتمان است و با توجه به سبک زندگی ما که با اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف احاطه شده‌ایم، این برد داشتن، به معنای حضور هر چه بیشتر و موثرتر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.
بانک‌ها نیز به دلیل انبوه مشتریانی که دارند، نیازمند این هستند که به این انبوه مشتریان دسترسی داشته و از طرف دیگر مشتریان هم به بانک‌ها دسترسی داشته باشند. بنابراین فرصت حضور بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی کانال یا صفحه ویژه بانک در کنار وب‌سایت اختصاصی، پلی است دوطرفه که می‌تواند بانک‌ها و مشتریانشان را به هم متصل کند. داشتن وب‌سایت اگرچه لازم است ولی کافی نیست، چرا که برای مخاطب کم حوصله ایرانی که عموما هم با کمبود زمان مواجه هستند، وب‌سایت نمی‌تواند تمام نیازهای اطلاع‌رسانی و تقویت برند بانک را پوشش دهد. وب‌سایت، مناسب اخبار رسمی و آمارهای مالی و… است ولی بانک‌ها به فضایی نیاز دارند تا بتوانند در کنار اخبار رسمی، اخبار غیررسمی و فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه‌شان را به اطلاع مشتریان‌شان برسانند و از این فضا برای بهبود برندشان بهره ببرند. بنابراین یک بانک باید این را مدنظر داشته باشد که عدم توجهش به شبکه‌های اجتماعی خصوصا تلگرام و اینستاگرام که محبوبیت بیشتری در میان ایرانیان دارند، تقریبا برابر با خوابیدن پشت فرمان اتومبیل است.
آمارهایی که از سوی پژوهشگاه فضای مجازی اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۴۵میلیون ایرانی در تلگرام حضور دارند که با این حساب بیش از ۵۰درصد مردم ایران در تلگرام حضور دارند و مطمئنا اغلب دارندگان حساب و مشتریان بانک‌ها در میان کاربران تلگرام هستند. در سوی دیگر شبکه اجتماعی اینستاگرام پیش روی بانک‌ها قرار دارد تا بانک‌ها بتوانند از طریق این شبکه اجتماعی، با به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و ویدیوهای کوتاه خود مشتریان‌شان را همراه خویش داشته باشند و حتی مشتریان جدیدتری جذب کنند و برندشان را توسعه دهند. بیش از ۱۴میلیون ایرانی در اینستاگرام حضور دارند و می‌توان از این شبکه اجتماعی محبوب در رویدادهای خاص و حضور در نمایشگاه‌ها استفاده کرد. شبکه آپارات برای اشتراک‌گذاری ویدیوی‌های تبلیغی و ترویجی پیش روی بانک‌ها قرار دارد، بیش از ۷٫۵ میلیون ویدیو به‌ صورت روزانه در این شبکه اجتماعی محبوب دیده می‌شود که خیره‌کننده است و بانک‌ها می‌توانند بدون صرف هیچ هزینه‌یی ویدیوهای تبلیغی و ترویجی را در آپارات و در معرض دید انبوه مخاطبان این شبکه اجتماعی پر مخاطب قرار دهند.
در حال حاضر عمده فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی بانک‌ها معطوف به رسانه‌های رسمی همچون صدا و سیما، تبلیغ در روزنامه‌ها و نشریات چاپی، تبلیغات محیطی و… است و هر سال بانک‌ها هزینه‌های گزافی صرف فعالیت‌های تبلیغاتی‌شان در این جور جاها می‌کنند در حالی که طبق تمام آمارهای موجود، ذائقه مخاطبان ایرانی تغییر کرده و مخاطب ایرانی بیشترین حجم اطلاعات و اخبار را از شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام دریافت می‌کنند. طبق آمار هر ایرانی روزانه ۱۰۰مطلب از طریق تلگرام دریافت می‌کنند، خب چرا نباید یک یا چند مطلب دریافتی مربوط به یک بانک و فعالیت‌هایش باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا