خودروصنعت، معدن، تجارت

موانع پیش روی صنعت تایر؛ از تامین مواد اولیه تا جابه‌جایی ارز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تامین مواد اولیه، جابه جایی ارز و تخصیص ارز دولتی را از جمله موانع پیش روی توسعه صنعت تایر برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره پرداخت ارز دولتی به شرکت‌های خدمات دهنده به کامیون‌ها، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی که به خودروسازان برای کامیون‌ها پرداخت می‌شود برای تامین لاستیک کامیون‌های جدید است در واقع ارز دولتی برای تامین لاستیک کامیون های صفر است که باید به مشتری تحویل داده شود نه برای مصرف کامیون‌داران.پرداخت ارز دولتی برای تامین لاستیک کامیون‌های جدید

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: یارانه‌ای که به کامیون‌داران پرداخت می‌شود برای تامین لاستیک کامیون‌های جدید است حال باید دید قیمت تمام شده لاستیک های این کامیون‌ها بر اساس ارز دولتی محاسبه می شود یا خیر. این موضوع قابلیت بررسی دارد.

تمام مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی است

وی با اشاره به مشکلات صنعت تایر، اظهار کرد: مواد اولیه موردنیاز تولید لاستیک وارداتی است و تنها تکنولوژی تولید این محصول در ایران موجود است؛ اگرچه برخی از مواد معدنی موردنیاز تولید در داخل موجود است اما کائوچو طبیعی مورد نیاز تولید تایر، شیره درختی است که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و توانایی رشد در آب و هوا و اقلیم ایران را ندارد.

واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید لاستیک به جابه‌جایی ارز نیاز دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید لاستیک به جابه‌جایی ارز نیاز دارد که این موضوع به مشکلی عام کشور تبدیل شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر مشکلات مربوط به جابه‌جایی ارز برای اهدافی مانند خرید مواد اولیه و…. حل شده است که پیرو این موضوع موانع پیش روی تولید و تامین لاستیک برای کامیونداران تا حدودی حل شده است./

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا