انرژی

نفت آلوده روسیه از بلاروس پس فرستاده می‌شود

روسیه قصد دارد حدود یک میلیون تن نفت آلوده را از بلاروس پس بگیرد و بخشی از خط لوله صادراتی دروژبا را که به لهستان و آلمان منتهی می‌شود پاکسازی کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حدود ۵ میلیون تن نفت آلوده که با استفاده از خطوط لوله، مخازن، واگن‌های ریلی و دریایی در حال پاکسازی شدن از خط لوله دروژبا است ماه گذشته روسیه را ناچار کرد جریان صادرات به مشتریانش در بلاروس، اوکراین، لهستان، آلمان و شماری از کشورهای اروپای مرکزی را متوقف کند.

یک ماه پیش روسیه مجبور شد صادرات نفت از طریق خط لوله دروژبا را که شاخه شمالی آن به لهستان و آلمان می‌رود و شاخه جنوبی آن به اوکراین، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک می‌رود متوقف کند. این خط لوله در پالایشگاه موزیر در بلاروس دو شاخه می‌شود.

همچنین بخوانید

منابع آگاه اظهار کرده‌اند شرکت‌های روسیه، بلاروس و اروپایی پنج شنبه گذشته در ورشو درباره این طرح گفت‌وگو کردند. حدود یک میلیون تن نفت آلوده در خط لوله لهستان و آلمان مانده است که کشورها باید درباره پاکسازی آن تصمیم بگیرند.

یک منبع آگاه از مذاکرات ورشو به رویترز گفت: روس‌ها موافقت کرده‌اند نفت آلوده‌ای که در بخش بلاروسی دروژبا مانده و هنوز به لهستان نرسیده است را پس بگیرند اما درباره جبران خسارت توافقی صورت نگرفته است.

سه منبع آگاه دیگر از مذاکرات ورشو اظهار کردند که برنامه این است که روسیه نفت آلوده را از بخش بلاروسی خط لوله دروژبا پس بگیرد.

همچنین برنامه برای نفتی که در بخش لهستان و آلمان خط لوله مانده است، این است که نفت آلوده توسط پالایشگاه‌های محلی دریافت شود.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند نفت آلوده با معکوس کردن جریان خط لوله، از بلاروس به روسیه برگردانده می‌شود.

حدود ۵ میلیون تن نفت در خط لوله دروژبا به سطح بالای کلرید ارگانیک که ماده شیمیایی مورد استفاده برای استخراج نفت سنگین است، آلوده شده است. میزان زیاد این ماده در خطوط لوله نه تنها برای تجهیزات پالایشگاهی خطرناک است بلکه برای افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند نیز مضر است و این ماده در دمای بالا گاز سمی تولید می‌کند که شبیه گاز مورد استفاده در جنگ جهانی اول است.

بندر اوست لوگای روسیه در دریای بالتیک نیز در بحران نفت آلوده گرفتار شده است. روسیه از طریق این بندر صادرات نفت دارد.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه از راه آهن، مخازن ذخیره سازی و کشتی‌ها برای خارج کردن نفت آلوده از خط لوله صادراتی دروژبا استفاده کرده و تاکنون موفق شده است حدود ۲ میلیون تن نفت آلوده را خارج کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا