اقتصاد کلان

فساد در کشور تبدیل به سرطان بدخیم شده است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برای ریشه کنی فساد که تبدیل به سرطان بدخیم شده است، نیازمند یک بسیج عمومی در کشور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکترعلی علیلو نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه چالش رادیو اقتصاد گفت: طرح جدید مجلس شورای اسلامی به منظور مردمی کردن مبارزه و افشای فساد بسیار خوب و لازم الاجرا است ولی این طرح منوط به طراحی مکانیزم قوی است تا از پیامدهای منفی آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد.

وی افزود: مردم ایران در تمام عرصه ها اعم از یکپارچگی در پیروزی جنگ تحمیلی، طرح عمومی ریشه کن کردن فلج اطفال و نیز ایستادگی در مقابل تحریم ها ثابت کردند که از قدرت بالا و وحدت رویه برخوردارند ولی در طرح مبارزه با فساد و افشای آن باید مکانیزمی طراحی شود که ضمن تامین امنیت فرد افشا کننده، از سوء تفاهم ها و تسویه حساب های شخصی ممانعت بعمل آورد و افشاگری بر مبنای واقعیت و شفاف سازی باشد.

همچنین بخوانید

دکتر علی علیلو ضمن اشاره به فساد های رایج و سکوت برخی از دستگاه های نظارتی افزود: متاسفانه برخی از فساد ها به صورت علنی و آشکار وجود دارند. به عنوان مثال یک بانک با پول های مردم و اموال بیت المال اقدام به ساخت و راه اندازی بزرگترین مرکز تجاری خاورمیانه را می نماید و متاسفانه یکی از وزرا هم با علم به فساد و رانت در مراسم افتتاحیه در کنار او حضور دارد. در این کشور برخی از آقازاده ها و فرزندان مسئولان آشکارا به اختلاس علنی دست می زنند ولی چرا جلوی این فسادها گرفته نمی شود جای سوال است.

وی افزود:طرح بسیج عمومی افشای فساد بیشتر در کشورهایی کاربرد دارد که فساد در لایه های پنهان صورت می گیرد ولی در ایران عمده فساد ها آشکارا معلوم است و این روند به سرطان بدخیم در کشور تبدیل شده است.

دکتر علی علیلو ابا اشاره به قوانین مختلف موجود در کشور در خصوص مبارزه با فساد گفت: آنچه که ما در قانون جدید به منظور مبارزه با فساد به دنبال آن هستیم، در قوانین گذشته موجود است ولی مهمترین ایراد به اجرائیات این قوانین است. قوانین بسیار شفاف و کارآمد هستند ولی مجریان قانون بنا به مصالح و منافع از مبارزه و برخورد با جرم و مجرم و ممانعت می‌کنند و منافع عام را فدای منافع خاص می‌نمایند.

وی با گله‌مندی از تعلل در اجرای قانون و رسیدگی به پرونده های فساد در سال ها اخیر گفت: پرونده های بسیاری در قوه قضائیه در حال خاک خوردن هستند و کسی که مسئول اجرا و رسیدگی به آنها است، خود متهم به فساد دادرسی است. مدیران ارشد قوه مجریه آشکارا فساد می کنند و فساد آنها در فضای مجازی دست به دست شده و هیچ قانونی مقابل آنها نمی ایستد. حال در این میان یک سوال مبهم در اذهان به وجود می‌آید که آیا مردم انگیزه ای برای افشای فساد خواهند داشت؟

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا