بانک و بیمهبیمه

در نشست خبری شرکت بیمه زندگی باران مطرح شد / سرمایه اولیه قابل تعهد در پذیره‌نویسی ۶۰ درصد کل سرمایه شرکت خواهد بود

 

شرکت بیمه‌ زندگی باران یکی از شرکت‌های بیمه‌گر تخصصی در شرف تأسیس است که دو سال از فعالیت آن می‌گذرد. این شرکت از ۲۴ اردیبهشت تعداد ۷۲۰ میلیون سهام در دست انتشار خود را از طریق کارگزاران عضو فرابورس ایران به صورت عمومی پذیره‌نویسی کرد که این پذیره‌نویسی تا ۵ تیرماه تمدید شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، از محصولات این شرکت، بیمه تمام‌عمر، بیمه عمر به شرط حیات، بیمه عمر به شرط فوت با مدت محدود، بیمه عمر مانده بدهکار، بیمه عمر مختلط، بیمه عمر جامع، بیمه عمر متغیر، بیمه عمر جامع متغیر است. موسسان شرکت بیمه زندگی باران شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس، گروه مدیریت صدر پارس و شرکت ساخت (سرمایه، آب، خاک، توسعه) هستند که در حوزه‌های بازار سرمایه و ساختمان فعالیت می‌کنند.

طبق اطلاعیه پذیره‌نویسی این شرکت، سرمایه اولیه شرکت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که این سرمایه به ۱۲۰۰ میلیون سهم عادی ۱۰۰ تومانی تقسیم شده است. سرمایه اولیه تعهدشده توسط موسسان این شرکت نیز ۴۸۰ میلیارد ریال است که این مبلغ معادل ۴۰ درصد کل سرمایه شرکت است. از این مقدار سرمایه تعهدشده، مؤسسان ۵۰ درصد یعنی ۲۴۰ میلیارد ریال را پرداخته‌اند.

سرمایه اولیه قابل تعهد در پذیره‌نویسی ۷۲۰ میلیارد ریال معادل ۶۰ درصد کل سرمایه شرکت است. سرمایه اولیه قابل تأمین در پذیره‌نویسی نصف سهام تعهدشده توسط پذیره‌نویسان یعنی ۵۰ تومان به ازای هر سهم به صورت نقدی در زمان پرداخت می‌شود. ۵۰ درصد مابقی ارزش اسمی هر سهم در تعهد پذیره‌نویسان خواهد بود که حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ ثبت شرکت وصول خواهد شد.

در این پذیره‌نویسی اشخاص حقیقی حداقل ۱۰ هزار سهم و حداکثر ۱۰۰ هزار سهم می‌توانند پذیره‌نویسی کنند، اما اشخاص حقوقی می‌توانند حداقل ۱۰ هزار سهم و حداکثر ۱۰ میلیون سهم ثبت سفارش کنند.

در نشست خبری بررسی وضعیت شرکت بیمه زندگی باران که هفتم خردادماه در سالن کنفرانس فرابورس برگزار شد، نماینده هیات موسس بیمه زندگی باران و رئیس هیات مدیره شرکت دانایان پارس به خبرنگاران در خصوص بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری روی آن توضیح دادند.

مبینا بنی‌اسدی، مدیر ارتباطات شرکت فرابورس در ابتدای نشست آمار پذیره‌نویسی در فرابورس را شرح داد و گفت: «تاکنون ۲۷ پذیره‌نویسی در فرابورس انجام شده که شرکت بیمه زندگی باران نوزدهمین شرکت سهامی عام در شرف تأسیس بوده که پذیره‌نویسی شده است. همچنین هفتمین شرکت بیمه‌ای پذیره‌نویسی شده توسط فرابورس است.»د

 

بیمه زندگی باران امکان سرمایه‌گذاری‌های خرد را فراهم می‌کند

بابک جهان‌آرا، رئیس هیات مدیره شرکت دانایان پارس که از سرمایه‌گذاران شرکت بیمه زندگی باران است درباره انگیزه سرمایه‌گذاری در این بیمه گفت: «دو سال پیش بود که ایده تشکیل شرکت بیمه زندگی باران، شکل گرفت و از این ایده استقبال شد. ضریب نفوذ بیمه زندگی در ایران در سطح پایینی قرار دارد و طبیعتاً ورود شرکت جدید به این حوزه می‌تواند باعث رشد این ضریب شود.»

او افزود: «بیمه زندگی باران برای شرکت دانایان پارس یک حوزه مدیریت ثروت محسوب می‌شود و در این حوزه می‌توانیم بر سرمایه‌گذاری محصولات بیمه‌ای تاکید کنیم.»

به گفته جهان‌آرا از برنامه پیش روی شرکت بیمه زندگی باران این است که امکان سرمایه‌گذاری خرد برای افراد را با بیمه عمر و سرمایه‌گذاری فراهم کند تا حفظ ارزش دارایی برای آنها ایجاد شود.

او درباره نرخ بازدهی تعیین شده توضیح داد: «نرخ بازدهی برای بیمه‌نامه‌ها طبق مقررات بیمه مرکزی ۱۶ درصد تعیین شده و امکان تعهد بالاتر از آن وجود ندارد. برنامه ما این است که نرخ بازدهی را مطابق با درآمد پیش‌بینی کنیم. ما در سال‌های گذشته توانستیم بازدهی‌های مناسبی را کسب کنیم. احتمالاً می‌توانیم در این حوزه برای سرمایه‌گذاری، به شرکت بیمه هم کمک کنیم.»

 

بیمه عمر به شرط حیات را وارد بیمه‌های مستمری خواهیم کرد

در ادامه علیرضا هادی، نماینده هیات موسس بیمه زندگی باران با بیان اینکه بیمه‌های عمر انواع مختلفی دارند، توضیح داد: «بخشی از بیمه های عمر مشمول افرادی می‌شود که به دنبال تامین آتیه برای بازماندگان هستند. بخشی دیگر نیز برای سرمایه‌گذاری در آینده در نظر گرفته شده است. در کشور ما سرمایه‌گذاری در قالب بیمه‌های عمر اجرا می‌شود که هم سرمایه‌گذاری برای خود و هم برای بازماندگان را دربر می گیرد.»

او با اشاره به اینکه به لحاظ شرایط کشور امکان توسعه بیمه‌های زندگی باران وجود دارد، گفت: «در بیمه زندگی باران، فرد با هدف حفظ سرمایه‌گذاری وارد می‌شود. افراد می‌توانند انواع مدل‌های بیمه عمر را انتخاب کنند. یکی از بیمه‌های عمر، بیمه عمر به شرط حیات است. این نوع بیمه از بیمه‌های مدرن و روز دنیا است که در کشور وجود ندرد. این نقطه تمایزی است که شرکت بیمه زندگی باران با ارائه این نوع بیمه ایجاد کرده است. در دنیا بیمه به شرط حیات در قالب بیمه‌های مستمری معنا پیدا می‌کند. یعنی صندوق‌های بازنشستگی از این نوع بیمه برای پرداخت مستمری اعضای خود استفاده می‌کنند. ما این نوع بیمه را برای شروع در دوره زمانی کوتاه‌مدت در نظر گرفته‌ایم و در ادامه وارد بیمه‌های مستمری خواهیم شد.»

هادی شرایط بیمه عمر به شرط حیات را توضیح داد و گفت: «این بیمه کوتاه‌مدت پنج‌ساله در انحصار بیمه زندگی باران خواهد بود که افراد می‌توانند از بازدهی سرمایه‌گذاری مطلوب آن بهره‌مند شوند.»

به گفته هادی در بیمه عمر به شرط حیات، بیمه‌گر در ازای دریافت حق بیمه متعهد می‌شود در صورت زنده بودن بیمه‌شده در پایان مدت بیمه، سرمایه بیمه‌نامه را به بیمه‌شده و یا ذینفعان بیمه‌نامه بپردازد. در این نوع بیمه سرمایه پرداختی در پایان مدت بیمه‌نامه، در صورت حیات بیمه‌شده، از محل پرداختی‌های همان بیمه‌گذار تامین می‌شود. بنابراین مقوله سرمایه‌گذاری و پرداخت سود به ذخیره این بیمه‌نامه حائز اهمیت است.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تفاوت بیمه عمر به شرط حیات با دیگر بیمه‌ها عنوان کرد: «در بیمه به شرط حیات احتمال زنده بودن و سن فرد در میزان حق بیمه آن مؤثر است. اگر در پایان دوره پنج‌ساله، فرد هنوز در قید حیات بود سرمایه‌اش را دریافت می‌کند. در صورت فوت فرد خانواده او می‌توانند سرمایه‌گذاری را ادامه دهند که در این شرایط در پایان دوره سرمایه فرد به خانواده او تعلق می‌گیرد. این موارد مشمول بیمه‌های زندگی باران به‌خصوص بیمه به شرط حیات و فوت است.»

 

امکان پرداخت حق بیمه در قالب کیف پول

به گفته هادی نکته‌ای که در بیمه زندگی باران وجود دارد این است که بیمه‌گذار در طول دوره بیمه خود امکان پرداخت حق بیمه را روزانه یا هفتگی به‌صورت کیف پولی خواهد داشت. او می‌گوید: «در این مورد قرار است بیمه‌نامه‌ای را طراحی کنیم که سرمایه‌اش با حق بیمه منعطف باشد. یعنی به ازای هر ریالی که مشتری پرداخت می‌کند، افزایش یا کاهش سرمایه حیات نیز مشخص شود.»

هادی درباره پرداخت روزانه حق بیمه افزود: «در پرداخت، مکانیسمی وجود دارد که بر اساس سن و سرمایه مورد نیاز فرد، حق بیمه دریافت می‌شود و فرد در طول ماه به صورت هفتگی یا روزانه می‌تواند آن را پرداخت کند. این هزینه مشمول سودی است که در پایان دوره جزو حق بیمه او محسوب می‌شود.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا