انرژی

درخواست تخفیف ۵۰ درصدی به شبکه فاضلاب تهران

مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب استان تهران از شورای شهر خواست که در راستای تکمیل شبکه آب و فاضلاب به آنها تخفیف ۵۰ درصد بدهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا بختیاری صبح امروز در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر تهران از تصفیه‌خانه فیروزبهرام در غرب تهران با بیان این‌که در سال ۱۴۱۰ تولیدی پساب به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمربع می‌رسد که ۸۰۰ میلیون مترمربع آن متعلق به شهر تهران است، گفت: ۷۵ درصد شبکه فاضلاب تهران اجرایی شده است، یعنی از ۹۰۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب حدود ۷۰۰۰ کیلومتر اجرایی شده و تنها ۲۰۰۰ کیلومتر آن هم در داخل شهر تهران باقی‌مانده است و ۴۳ درصد تصفیه‌خانه نیز اجرایی شده است.

وی با بیان این‌که باید ۱۲ تصفیه‌خانه در داخل شهر تهران به صورت محله‌ای – منطقه‌ای ایجاد شود، اظهار کرد: جانمایی‌ها باید هرچه سریع‌تر انجام شود، هرچند که با تصفیه‌خانه بزرگ یکی در غرب تهران (فیروزبهرام) و دیگری در جنوب تهران ایجاد شده است که البته فاز ۱ تا ۶ تصفیه‌خانه جنوب به سرانجام رسیده و فازهای دیگر آن با حضور رئیس جمهور استارت خواهد خورد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که تصفیه‌خانه غرب تهران دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت را پوشش می‌دهد، ادامه داد: این تصفیه‌خانه ۷۰۰۰ لیتر بر ثانیه را پوشش می‌دهد.

وی با بیان این‌که ۲۰ درصد آب شرب کل کشور در تهران مصرف می‌شود، اظهار کرد: به همین اندازه نیز فاضلاب ایجاد می‌شود و این در حالی است که ما برای تأمین آب شهر تهران ۳۰ درصد از آب چاه و ۷۰ درصد از آب معمول استفاده می‌کنیم.

بختیاری ضمن هشدار در خصوص میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی با بیان اینکه در تهران ۴۰ میلیون مترمربع بیشتر از حد ظرفیت از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود، توضیح داد: در واقع برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در تهران بدین معناست که ما زیر تهران را خالی می‌کنیم و باید شورای شهر از الان به فکر موضوع فرونشست و تزریق آب‌های برداشت شده باشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که با تکمیل شبکه فاضلاب در تهران عملاً دیگر آب سطحی دیگری باقی نمی‌ماند، ادامه داد: شهرداری ملزم است که نسبت به جایگزینی آن اقدام کند، چرا که بعد از اجرای طرح فاضلاب دیگر آبی در زیر سطح نیست.

وی با بیان این‌که در صورت کمک شهرداری تهران و شورای شهر پرونده فاضلاب تهران ظرف مدت پنج الی شش سال کلاً بسته می‌شود، اظهار کرد: یعنی ما ظرف مدت پنج تا شش سال برای ۲۰ درصد فاضلاب کشور برنامه‌ریزی کرده و آن را تعیین تکلیف می‌کنیم.

بختیاری با بیان این‌که لایحه‌ای را به شورای شهر آورده‌ایم که بر اساس آن خواهان تخصیص ۵۰ درصدی در هزینه حفاری هستیم، گفت: در گذشته هزینه هر مترمربع حفاری در تهران ۸۰ هزار تومان بود، اما حالا با افزایش تعرفه‌ها این رقم به ۵۰۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که ما هزینه‌ای که برای حفر، لوله‌گذاری و غیره انجام می‌دهیم، ۴۸۰ هزار تومان است و حالا با این تعرفه‌های جدید شهرداری ۵۰۰ هزار تومان نیز به این هزینه‌ها اضافه شده است که ما خواهان تخفیف ۵۰ درصدی هستیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که هزینه حفاری در داخل شهر پنج برابر شده است، اظهار کرد: ما این تخفیف را فقط برای فاضلابی که برای بار اول به شبکه وصل می‌شود اعمال می‌کنیم.

وی با بیان این‌که باید به آب نگاه فرابخشی داشت، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر این‌که سازمان آب و فاضلاب از شهرداری کمک‌های زیادی دریافت می‌کند اما پساب را به قیمت روز به شهرداری می‌فروشد، گفت: ما تعامل زیادی با شهرداری داریم و می‌بینید در شمال تهران، هفت رود دره وجود دارد و هر زمان که خواستند ما به آن‌ها پساب دادیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، در این بازدید محسن هاشمی، مجید فراهانی، شهربانو امانی، زهرا نژادبهرام، محمد سالاری از اعضای شورای شهر و صفا صبوری معاون فنی و عمرانی شهرداری نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا