آموزشآموزش کسب و کارکسب و کار

بیماری تبلیغات نوشتاری و هشتگ ها به بهانه کمپین های برندینگ

در سال ۲۰۱۹ میلادی هستیم و با جست و جوی ساده ای در گوگل حتی بدون داشتن تخصص در حوزه برندینگ، به راحتی می توان روند تبلیغات برندهای مختلف دنیا را بررسی و پی گیری نمود.

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

متاسفانه باید بگویم علی رغم تاکید متخصصین و افراد صاحب سبک این حوزه، ما همچنان به بیراهه می رویم.

اجراهای فوق العاده ضعیف در زمینه تبلیغات محیطی و کمپین های برندینگ برای کسب و کارهای مختلف و حمایت های نابه جا از سمت برخی به اصطلاح کارشناسان در این زمینه به بدتر شدن اوضاع دامن می زند. سالهاست که علم روانشناسی ثابت کرده است که بیش از ۸۰ درصد تاثیرات تبلیغات باید به تبلیغات تصویری و خلاقانه تعلق بگیرد. به بیان ساده تر، تصویر و عکس در تبلیغات حرف اول را می زند.

همچنین بخوانید

اخیرا شاهد آن هستیم که افرادی که ادعای تخصص در حوزه برندینگ را دارند، خیانت بزرگی در حق کسب و کارها می کنند. تبلیغات محیطی به ویژه بیلبوردها در کشور به جای تصویر به سمت نوشتار و متن می روند. شیوه ای که سالهاست در دنیای برندها منقرض شده است.

پیام بیلبورد باید توسط تصویر و در عرض ۵ تا ۶ ثانیه به مخاطب منتقل شود و مخاطب فرصت خواندن متن را ندارد. چنین نگرشی همانند یک توهم است. کمپین های برندینگ به جای ایجاد تعامل با مخاطب و به وجود آوردن حس هیجان در آنها تبدیل به هشتگ هایی نامفهوم و بی برنامه در فضای حقیقی و مجازی شده اند.

هشتگ هایی که به گفته این افراد باید توسط مخاطب رمز گشایی شود و بیشتر این مفهوم به ذهن می رسد که مخاطب ما آنقدر زمان آزاد دارد و گوی پیشگویی هم حاضر است تا حدسیات خود را در مورد تبلیغ برند ما اعلام نماید! با ین کار علاوه بر مسموم کردن ذهن مخاطبین به نابودی هر چه بیشتر برند مورد نظر کمک شایانی شده است!

توجه شما را به چند نمونه خارجی از تبلیغات و کمپین های برندینگ که تحت عنوان Teaser Advertising هستند جلب می کنم به امید آنکه کمی با وجدان بیشتری کسب و کارها را آگاه کنیم. همانطور که ملاحظه می کنید علاوه بر خلافیت در استفاده از تصاویر و ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب، برند مورد نظر به خوبی در بین رقبا خودنمایی کرده و به صورت به جا و با برنامه از متنهای بسیار کوتاه و هشتگ های کاملا هدفمند استفاده نموده است.

لطفا اگر توان اجرای تبلیغات در مسیر برندینگ کسب و کارها را نداریم وارد این وادی نشویم. اگر تنها به دنبال رفع تکلیف و گرفتن پول های هنگفت از کسب و کارها هستیم وارد این حوزه نشویم. لطفا با ادعای مشاوره برندینگ، فضای رقابتی را مسموم نکنیم. توجه شما را مجددا به تصاویر قرار داده شده جلب می کنم و امیدوارم که برند خود را از گزند افراد ناآگاه و سودجو واکسینه کرده و به ریشه کن کردن این بیماری کمک کنیم.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا