بانکبانک و بیمه

عملکرد مثبت بانک مرکزی درکنترل نرخ ارز

یک کارشناس حوزه پولی و ارزی گفت: بانک مرکزی در حوزه کنترل نرخ ارز، حذف سوداگران و همینطور تقاضای مازاد سوداگرانه ارزی در بازار عملکرد بسیار مثبتی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مجتبی افشاری درگفتگو با رادیو اقتصاد ضمن تبریک عید سعید غدیر خم افزود: «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی به اتفاق تیم کاری خود توانست با تزریق های نامنظم به اصطلاح چریکی ارز در بازه های زمانی مختلف ضمن حذف بخش اعظمی از سوداگران ارز بازار را به شدت کنترل کند.

وی در ادامه ضمن پاسخ به خبر انتشار یافته مبنی بر رفع تعهد ارزی واردکنندگان کالاهای اساسی با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تنها در صورت توزیع در شبکه مشخص و قابل ردیابی از سوی دولت امکان‌پذیر است، اظهارداشت: لازم به یادآوری که از ابتدای سال گذشته تزریق ارز دولتی در بازار به منزله حمایت از مصرف کنندگان بویژه اقشار ضعیف جامعه برای تهیه کالاهای اساسی صورت گرفت.

این کارشناس حوزه پولی و ارزی گفت: اینکه این سیاست تا چه اندازه ای موفق یا ناموفق بوده یک بحث جداگانه ای که باید در زمان مشخص به دقت مورد مداقه و بررسی قرار گیرد.

وی افزود: کاهش نرخ تورم یکی از المان های اصلی اعمال سیاست ارز چها هزار و ۲۰۰ تومانی در کشور بودکه نتوانست به نحو باید و شاید در جامعه پیاده سازی کند.

افشاری تصریح کرد: اینکه برخی افراد فکر کنند در دو سال گذشته یکسری از کالاهای اساسی با ارز دولتی به کشور وارد و توزیع شده هیچ نظارت، برنامه و سیستم مشخص توزیع نبوده این حرف دقیقی نیست چرا که سیستم توزیع مشخصی بوده و در این سیستم مفسده و تخلف هم اتفاق افتاده است.

وی گفت: حال قرار بر اینکه چه اقدامات جدیدی برای توزیع کالاهای اساسی وارداتی با ارز دولتی در کشور از سوی دولت و بانک مرکزی صورت گیرد متاسفانه اطلاعات زیادی در این خصوص منتشر نشده است.

این کارشناس حوزه پولی و ارزی افزود: واقع مطلب اینکه سامانه های توزیع کالاهای اساسی در کشور بطور کامل مشخص و ازطرفی اگر قرار بر این که اطلاعاتی در خصوص وارد کنندگان داده شود بانک مرکزی در مدت چند ماهه گذشته بارها لیست اطلاعات دریافت کنندگان ارزهای دولتی و نیمایی را روی سایت خود منتشر کرده است.

وی در ادامه یادآورشد: نکته بسیار واجد اهمیت در این میان اینکه امسال ۱۴ میلیارد دلار ارز به نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی کشور درنظر گرفته شده از اینرو ضرورت دارد این میزان ارز به بهترین وجه مدیریت تا به دست مصرف کنندگان واقعی در جامعه برسد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا