اقتصاد کلان

سه روز مانده تا خوش‌حسابی!

سازمان امور مالیاتی سابقا اعلام کرده بود مؤدیانی که بدهی‌های مالیاتی خود را تا پایان مهر امسال پرداخت کنند، مؤدی خوش حساب تلقی می‌شوند و جرایم مالیاتی قابل بخشش‌شان بخشوده می‌شود؛ این زمان به تازگی تا شنبه (چهارم آبان) تمدید شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق اعلام رییس سازمان امور مالیاتی، تاکنون حدود ۲۰۰ هزار مؤدی بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و از حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بخشودگی برخوردار شده‌اند و مابقی مؤدیان نیز فرصت دارند تا شنبه آینده در این راستا اقدام کنند.

این در حالی است که در نظام سنتی مالیاتی، سازمان امور مالیاتی اطلاعات دقیقی از وضع اقتصادی و اموال مردم ندارد و متکی به شواهد و خوداظهاری اشخاص است، اما در نظام مدرن، سازمان‌های مالیاتی به همه اطلاعات مؤدیان دسترسی دارند.

همچنین بخوانید

اینک به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، ۹۵ دستگاه اجرایی از جمله نظام بانکی پای کار آمده‌اند و ریزداده‌های خود را به نظام مالیاتی ارائه می‌کنند. همچنین زمینه برای تهیه اظهارنامه‌های پیش فرض آماده شده و همه دستگاه‌ها ریزداده‌های خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌کنند.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، اختفای فعالیت، کتمان درآمد، ارائه فاکتور صوری و تشکیل شرکت صوری و کارت بازرگانی از راه‌های فرار مالیاتی است که تخلف محسوب می‌شود و به گفته پارسا، حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور شناسایی شده‌اند که درآمدهای میلیاردی دارند و قابلیت دسترسی برای اخذ مالیات از آن‌ها وجود ندارد و ۵۲ درصد این افراد هنوز مؤدی مالیاتی نیز نیستند.

مهم‌تر اینکه طبق اذعان رئیس این سازمان، دستگاه‌های مختلف ریزداده‌های خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند، اما همه اطلاعات به گونه‌ای نیست که بتوان از آن اظهارنامه خارج کرد.

به گفته پارسا، در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده و برخورداری از تسهیلات یاد شده تا پایان سال جاری، این امکان در سال آینده فراهم نخواهد شد.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا