انرژی

نقض پیمان اوپک پلاس توسط روس‌ها

آمار مقدماتی وزارت انرژی روسیه نشان داد تولید نفت و میعانات این کشور در نوامبر بالاتر از سهمیه تولید تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس بوده و به ۴۶ میلیون تن یا حدود ۱۱.۲۴ میلیون بشکه در روز بالغ شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، تحت توافق فعلی میان اعضای اوپک پلاس که شامل کشورهای اوپک و غیراوپک هستند، روسیه متعهد شده است تولید خود را حدود ۲۳۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید ۱۱.۴۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

روسیه در عمل به تعهداتش در پیمان اوپک پلاس، پر افت و خیز رفتار کرده است. این کشور تولیدش را در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ برای رسیدن به هدف سهمیه تولیدش، به تدریج کاهش داد اما در فاصله ماه مه تا ژوییه در نتیجه اختلال عرضه نفت که ناشی از آلودگی خط لوله صادراتی دروژبا به یک ماده شیمیایی خطرناک بود، پایبندی روسیه به پیمان کاهش تولید به بیش از ۱۰۰ درصد رسید. اما از اوت این کشور دوباره بالاتر از سهمیه مقرر، نفت تولید کرده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پیش از این گفته بود که تولیدکنندگان روسی قصد داشتند در نوامبر از پیمان اوپک پلاس تبعیت کنند اما وی در حال بررسی درخواست از اوپک پلاس برای به حساب نیاوردن میعانات در سهمیه تولید این کشور است. وی گفت: تولید میعانات با راه اندازی فعالیت میادین گازی جدید رشد خواهد کرد اما از آنجا که تولید این میادین صادر نمی‌شود، باید در پیمان اوپک پلاس لحاظ نشود. نواک هفته گذشته گفته بود میعانات در حال حاضر هفت یا هشت درصد از تولید روسیه را تشکیل می‌دهد.

توافق فعلی اوپک پلاس در پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ منقضی می‌شود.

تولیدکنندگان اوپک پلاس هفته جاری در وین دیدار می‌کنند. مقامات اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید ابراز تمایل کرده‌اند اما روسیه با اشاره به ابهامات پیرامون شرایط بازار، خواهان به تعویق انداختن تصمیم گیری در زمان نزدیک به پایان مهلت توافق است.

میانگین تولید روزانه نفت و میعانات روسیه در نوامبر ۰.۹ درصد نسبت به ۱۱.۲۳ میلیون بشکه در روز در اکتبر افزایش داشت اما نسبت به نوامبر سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش نشان داد.

صادرات نفت روسیه در نوامبر به ۱۹.۳۵ میلیون تن یا حدود ۴.۷ میلیون بشکه در روز بالغ شد. میانگین صادرات روزانه بر مبنای ماهانه ۱۱.۳ درصد و بر مبنای سالانه چهار درصد کاهش داشت.

بر اساس گزارش پلاتس، تحویل نفت روسیه به بازار داخلی به ۲۵ میلیون تن یا حدود ۶.۱ میلیون بشکه در روز در نوامبر رسید که بر مبنای ماهانه ۶.۵ درصد و بر مبنای سالانه چهار درصد رشد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا