امور زیربناییراه و ساختمان

برنامه های دولت برای کنترل قیمت اجاره بهای مسکن

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن گفت: سرپناه از ضروریات مهم و اساسی هر جامعه محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «ایرج رهبر» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با موضوع بررسی برنامه های دولت برای کنترل قیمت اجاره بهای مسکن افزود: اجاره های سنگین امروز کمر مستاجران به ویژه قشر متوسط جامعه را خم کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سرپناه از ضروریات مهم و اساسی هر جامعه محسوب می شود، اظهارداشت: افراد بدون داشتن سرپناه مناسب قادر به زندگی نبوده بنابراین در حوزه مسکن و سرپناه باید حساب خاص و ویژه ای باز کرد.

همچنین بخوانید

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن گفت: اکنون بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون خانوار حاشیه نشین و بی خانمان در کشور وجود دارد به یک معنا یک سوم جمعیت ایران حاشیه نشین و بد مسکن هستند.

وی افزود: جدا از این سالانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار فقره ازدواج در کشور ثبت می شود که تمامی این زوج ها نیاز به مسکن دارند.

رهبر ضمن اشاره به تدوین طرح جامع مسکن در کشور اظهارداشت: این طرح سندی ملی است که چشم انداز بخش مسکن در سال های آینده را ترسیم می کند.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: طبق طرح مزبور سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید در کشور ساخته شود بنابراین هرچه از این مقدار کمتر مسکن ساخته شود باقی مانده به عنوان انباشت تقاضا برای سال های آینده خواهد بود.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن گفت: قیمت هر کالایی درصورت کمیاب شدن بدون شک بر مدار صعودی قرار می گیرد.

وی افزود: لازمه برنامه ریزی برای تولید مسکن داشتن آمار و اطلاعات دقیق و به روز است.

رهبر بیان داشت: برنامه ریزی برای تولید مسکن نیاز به منابع مختلف از جمله نیروی انسانی، توانایی فنی، مالی، توان اجرایی، مصالح ساختمانی و غیره است.

وی در ادامه از وجود ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور خبرداد و گفت: از این میزان بافت فرسوده ۱۴ هزار هکتار مربوط به تهران است.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن افزود: ضرورت احیا، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در حال حاضر بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها باید به نحوی باشد احیای بافت های فرسوده در کشور شتاب بیشتری به خود گیرد.

رهبر با بیان اینکه بخش مسکن یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور است، گفت: این بخش سهم مهمی از تشکیل سرمایه ساختمان را به خود اختصاص داده و به واسطه داشتن ارتباطات متعدد با بخش های مختلف اقتصادی می تواند به عنوان محرک اقتصادی عمل کند.

وی در ادامه یادآورشد: جدا از این بخش مسکن از نظر اشتغال، تولید ناخالص ملی، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر می تواند درکشور نقش آفرین باشد.

«محمود محمود زاده» معاون مسکن و ساختمان وزات راه و شهرسازی نیز در این برنامه گفت: این وزارتخانه چهار برنامه برای تعدیل بازار مسکن چه خرید و فروش و اجاره تدوین کرده است.

وی افزود: ابزارهای مالیات بر خانه ‌های خالی با راه ‌اندازی سامانه املاک و اسکان، تکمیل واحدهای مسکونی باقیمانده پروژه مسکن مهر، تولید و عرضه واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی و راه اندازی نظام اجاره داری حرفه ای به منظور ساماندهی بازار اجاره از جمله این برنامه هاست.

معاون مسکن و ساختمان وزات راه و شهرسازی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر به رادیو اقتصاد توضیح داد: بطورکلی ازمجموع ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده از سال گذشته تاکنون ۱۷۶ هزار واحد تحویل و ۱۴۴ هزار واحد از نظر عملیات ساختمانی تکمیل شده و تنها مشکل انشعابات دارند.

وی افزود: غیر از واحدهای دارای مسئله حقوقی ۸۵ هزار واحد باقیمانده دیگر مسکن مهر تا چند ماه آینده تحویل متقاضیان خواهد شد.

محمود زاده در خصوص اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن نیز اظهارداشت: بطورکلی در قالب این طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور احداث می شود.

وی گفت: هدف اصلی در طرح اقدام ملی تولید مسکن مداوم است تا این چرخه بتواند بصورت کامل، جامع و دائم بچرخد و تولید مسکن بصورت مقطعی مشمول هیجانات بازار نباشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن یکی از مشکلات اساسی مردم در کشور است، افزود: رفع مشکلات بخش مسکن از جمله دغدغه های دولت و وزارت راه و شهرسازی است.

وی اضافه کرد: ثبت نام متقاضیان این طرح از ۱۸ آبان آغاز و روز شنبه سی ام آذر ماه سال جاری با ثبت نام استان های باقی مانده یعنی تهران، البرز و قزوین بعلاوه برخی از استان های دارای تکمیل ظرفیت مثل زنجان، اصفهان، خراسان جنوبی به یاری خدا مرحله نخست طرح به اتمام خواهد رسید.

محمودزاده گفت: دولت در حوزه اجاره مسکن دو اقدام ویژه یکی ایجاد سامانه املاک و اسکان و دیگری نظام اجاره داری حرفه ای صورت داده است.

وی با اعلام اینکه سامانه املاک و اسکان به منظور اخذ مالیات از خانه های خالی در حال راه اندازی است، افزود: مالیات تنها ابزاری که می تواند انباشت مسکن به عنوان سرمایه و سرمایه گذاری را کنترل کند.

معاون مسکن و ساختمان وزات راه و شهرسازی اظهارداشت: نرم افزار سامانه املاک و اسکان تا قبل از پایان سال جاری تحویل سازمان امور مالیاتی کشور می شود.

وی در ادامه گفت: بدیهی که با راه اندازی این سامانه بخشی از انباشت واحدهای مسکونی بدون استفاده وارد بازار خواهد شد.

محمودزاده همچنین به نظام اجاره داری حرفه ای نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون دولت در حوزه اجاره مسکن دخالت نداشته من بعد هم دخالت نخواهد کرد بلکه می خواهد نهاد سازی کند.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: دولت با اجرای این نظام به دنبال ایجاد شرکت هایست تا بازار اجاره سر و سامان گیرد و هر قیمتی را به مستاجران تحمیل نکند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا