اقتصاد کلان

تزریق نقدینگی به تولید برای تحقق جهش تولید

یک کارشناس اقتصادی با اعلام موانع جهش تولید، حرکت نقدینگی به سمت تولید و صادرات را از ملزومات تحقق شعار سال جاری دانست و گفت: اگر مسیرهای اقتصاد از بخش ضد تولید مسدود شود، موانع تولید برداشته شود و به تولید و صادرات دانش‌بنیان به عنوان یک امر مقدس نگاه شود، جهش تولید صد در صد محقق خواهد شد.

بهنام ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تحقق جهش تولید در سال جاری اظهار کرد: برای تحقق شعار سال، افزایش تولید باید متمرکز بر جهش در تولیدات دانش بنیان باشد و موانع تولید و صادرات پیش روی فعالیت‌های مدرن برداشته شود. دریافت عوارض و مالیات بالا از تولیدات دانش بنیان یکی از موانع پیش روی جهش تولید است. در صورت حذف رانت و فساد از اقتصاد می‌توانیم  نیرو و ظرفیت بزرگی را به اقتصاد تزریق کنیم که برای دستیابی به این هدف، تولید باید سودآور شود، اقتصاد باید تولیدی و تولید اقتصادی شود. علاوه بر موارد ذکر شده، تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در اقتصاد باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه رقیب تولید بخش سفته‌بازی و دلالی در اقتصاد است، ادامه داد: اکنون درآمدهای دلالی، رانتی و سفته‌بازی توسط معدودی در اقتصاد کشور پررنگ بوده و برای جامعه کشنده است. بورس در صورت شفافیت و هدفمندی یکی از مکان‌های مهم در توسعه تولید است البته بورسی که منجر به تقویت تولیدات دانش بنیان شود نه بورسی که اقدامات و خدمات سفته‌بازانه را دامن بزند. اقتصاد باید از سوداگری و بانک محور بودن خارج شود و به سمت توسعه  سرمایه گذاری و تولید محور بودن حرکت کند. بانک‌ها باید در خدمت تولید باشند نه سوار بر گرده اقتصاد و مزاحم تولید.

همچنین بخوانید

نیاز جهش تولید به آسیب‌شناسی

رئیس هیات علمی کانون اقتصاد گفت: حمایت از جهش تولید به یک آسیب شناسی منصفانه و کارشناسی نیاز دارد که مشخص شود دقیقا تولید در کجا ضعف دارد؛ به نحوی که موانع و ضعف‌ها را برطرف کنیم. برای جهش تولید نیاز به رقابت سالم داریم و برای تحقق این مطلوب باید از انحصارات مخرب، مالیات گرفته شود. این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه با چندین ابزار و روش مقابله به جنگ آن‌ها برویم و این عملکردها را  غیرقانونی اعمال کنیم و برای آن‌ها مجازات تعیین و قانون را اجرایی کنیم.

تجارت و اقتصاد الکترونیک دارای بیشترین نقش در بهبود محیط کسب‌وکار

به گفته این اقتصاددان تجارت و اقتصاد الکترونیک بیشترین نقش را در بهبود محیط کسب‌وکار که یکی از ملزومات مهم جهش تولید است، دارد. نیازمند قانونی هستیم که مبتنی برآن همه سازمان‌هایی که درگیر تولید هستند، اگر توانستند حداقل‌های شاخص کسب‌وکار را کسب یا ارتقا دهند، بودجه خود را دریافت کنند و در صورت مثبت بودن عملکردها به آنان پاداشی هم داده شود. در صورت عدم موفقیت در اصلاح و ارتقای شاخص کسب وکار، بودجه آن‌ها کاهش داده شده و یا قطع شود.

وی افزود: ساختارهای اقتصادی باید شفاف شوند زیرا شفافیت حرف اول را در اقتصاد می‌زند. اکنون قوانینی داریم که در صورت اجرا نقش موثری در بهبود محیط کسب‌ وکار دارند اما متاسفانه  مسکوت مانده‌اند و یکسری از قوانین ما نیاز به اصلاح دارند. نیاز مبرم به قانونی داریم که هر مجوز انحصاری در قالب آگهی مزایده رسمی و اعلام نتایج آن در رسانه‌ها قابل انتقال باشد، اگر این راهبرد عملیاتی شود خیلی از رانت‌ها حذف و اقتصاد سالم سازی خواهد شد.

رسانه‌ها به معرفی تولیدکنندگان موفق کشور اقدام کنند

ملکی درباره تفاوت رونق تولید و جهش تولید اظهار کرد: تفاوت فاحشی بین این دو مفهوم وجود ندارد اما اگر پارسال هدف رونق تولید بوده، اکنون باید تولید به چند برابر افزایش یافته  و جهش داشته باشد. برای اینکه متوجه بشویم در سال گذشته به رونق تولید دست پیدا کردیم یا خیر باید بررسی کنیم و ببینم شاخص کسب‌وکار و بهره وری تولید چه میزان بهبود پیدا کرده است؟ علاوه براین، باید در رسانه‌های‌ جمعی همچون تلویزیون تولیدکنندگان موفق دانش پایه معرفی شوند و محدودیتی برای معرفی برند تولیدی خود نداشته باشند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه ارز دولتی باید در رونق بسترهای تولید بکار گرفته شود تا تولید را شکوفا کند، گفت: باید کسانی که سرمایه‌های کلان ازبانک‌ها دریافت کرده‌اند اما آن را به سمت فعالیت‌های ضد تولیدی برده‌اند، در نهادهای تخصصی به آن‌ها رسیدگی شود و دادگاه‌های اقتصادی باید از هیئت منصفه مستقل اقتصادی برخوردار باشند. اگر نقدینگی به سمت تولید و صادرات حرکت کند، مطمئن باشید که جهش تولید اتفاق می‌افتد که لازمه آن این است که مسیرهای اقتصاد از بخش ضد تولید مسدود شود، موانع تولید برداشته و به تولید و صادرات دانش‌بنیان به عنوان یک امر مقدس نگاه شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا