انرژی

اجاره قایقها برای نگهداری سوخت آغاز شد

بازار نفت به حدی اشباع شده است که قایقهای کوچکی که معمولا سوخت را در هاب معاملات نفت اروپا جابجا می کنند برای ذخیره سازی محموله های معامله گران مورد استفاده قرار می گیرند.

به گزارش آرمان اقتصادی، چند هفته است که بازرگانان نفت و سوخت به دنبال هر گونه فضایی برای اجاره و نگهداری محموله هایشان هستند و مخازن خشکی و حتی ابرنفتکشها را پر کرده اند. اما کرایه قایقها که در مقایسه با مخازن و کشتیها ظرفیت بسیار اندکی دارند، تلاش برای پیدا کردن محل انبارسازی محموله های نفت و سوخت را به مرحله جدیدی رسانده است.

بن لوکاک، یکی از مدیران شرکت بازرگانی نفت ترافیگورا که بزرگترین شرکت بازرگانی دنیاست، در این باره به بلومبرگ گفت: ما سوختهای تقطیری را در هفت نوع کشتی از قایقهای کوچک گرفته تا ابرنفتکشها نگهداری می کنیم. بازار کشتیرانی منعکس کننده وخامت وضعیت بازار نفت است زیرا افت تقاضا به سبب بحران شیوع ویروس کرونا باعث شده اشباع عرضه عظیمی روی دهد. نرخهای حمل سوختهای پالایش شده هفته گذشته به رکورد بالای جدیدی صعود کرد زیرا نفتکشهای زیادی برای نگهداری محموله های نفتی کرایه شده اند.

همچنین بخوانید

بازرگانان در حال حاضر که عرضه جهانی به دلیل شیوع پاندمی کرونا فراتر از تقاضا رفته، ۱۶۰ میلیون بشکه نفت را در کشتی‌ها نگهداری می کنند که نسبت به دو هفته پیش دو برابر شده است.  آخرین باری که سطح ذخیره سازی نفت در مخازن شناور به رکورد بالایی صعود کرده بود، سال ۲۰۰۹ بود که بازرگانان بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت را در دریا نگهداری می کردند.

قایق‌های کوچک در هاب معاملات نفت آمستردام-روتردام-آنتورپ که به اختصار ARA نامیده می شود، معمولا محموله هایی بین دو تا شش هزار تن را حمل می کنند و در مقایسه با نفتکشها که معمولا برای ارسال نفت و سوختها مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار کوچک هستند. بزرگترین قایق اقیانوس پیما می تواند بیش از ۲۸۰ هزار تن محموله را حمل کند.

به گفته بن لوکاک، با پر شدن کامل مخازن نگهداری نفت، شاخص قیمت نفت آمریکا ممکن است دوباره منفی شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت ریورلیک بارکینگ که واسطه برای اجاره قایقها به منظور جابجایی محموله در هاب ARA است، تایید کرده که شماری از این قایقها به عنوان مخازن شناور کرایه شده اند. نبود فعالیت در این منطقه، نرخ کرایه قایقها را بسیار ارزان کرده و به همین جهت به گزینه جذابی برای کرایه و نگهداری محموله های سوخت تبدیل شده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا