انرژی

صادرات نفت ونزوئلا در پایین‌ترین رکورد ۷۷ ساله

صادرات نفت ونزوئلا در ژوئن که ده‌ها نفتکش به دلیل واهمه از تحریم‌های واشنگتن، از ورود به آبهای این کشور آمریکای جنوبی اجتناب کردند، به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۴۳ سقوط کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا با وجود تحریم‌های آمریکا همچنان در قدرت مانده و این موضوع دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را خشمگین کرده است. واشنگتن و اکثر کشورهای غربی از مخالف مادورو حمایت می‌کنند.

تیم ترامپ در ماه‌های اخیر فشار بر دولت ونزوئلا را مضاعف کرده و تحریمها را به نهادها و شرکتهایی مانند شرکتهای مکزیکی، نفتکشها، شرکتهای کشتیرانی بین‌المللی و اشخاصی گسترش داده که در صادرات نفت ونزوئلا نقش داشتند.

همچنین بخوانید

تشدید تحریمها بسیاری از مشتریان باقی مانده شرکت نفتی دولتی PDVSA و برخی از شرکتهای کشتیرانی که همچنان محموله‌های ونزوئلا را حمل می‌کردند را فراری داده است.

طبق آمار رفینیتیو آیکان و برنامه‌های بارگیری نفت ونزوئلا، شرکت PDVSA و زیرمجموعه‌هایش مجموعا ۱۷ محموله نفت در ژوئن بارگیری کردند که حامل حدود ۳۷۹ هزار بشکه در روز نفت و محصولات نفتی بود. این حجم اندک از سال ۱۹۴۳ بی‌سابقه بوده و تقریبا ۱۸ درصد نسبت به صادرات ماه مه کاهش نشان می‌دهد.

طبق آمار شرکت PDVSA، مجموع تولید نفت خام ونزوئلا اندکی بالاتر از این سطح بوده است. این شرکت ناچار شده است تولیدش را برای تطبیق با صادرات کاهش دهد زیرا ظرفیت اکثر مخازن نفتش پر شده است. ونزوئلا که صاحب بزرگترین ذخایر نفت جهان است، سابق بر این یکی از قدرتهای عضو اوپک بود اما اکنون یکی از تولیدکنندگان کوچک این گروه به شمار می‌رود.

تحریمها باعث شده است بیش از ده‌ها نفتکش حامل نفت ونزوئلا در سراسر جهان سرگردان شوند زیرا تامین کنندگان نمی‌توانند خریداری برای آنها پیدا کنند. چندین کشتی در آبهای مالزی و سنگاپور لنگر انداخته‌اند.

طبق اسناد شرکت PDVSA، صادرات به اروپا در ژوئن به ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسید که تحت تاثیر تحول بیشتر به شرکتهای رپسول اسپانیا و انی ایتالیا بود. این صادرات برای پرداخت بدهی و سواپ معافیت آمریکا را دریافت کرده بود. صادرات ونزوئلا به کوبا که متحد سیاسی کاراکاس است نیز از ۶۷ هزار بشکه در روز در مه به ۸۲ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز در ژوئن افزایش پیدا کرد.

طبق آمار PDVSA، ذخایر نفت سنگین در بندر خوزه ونزوئلا که پایانه نفتی و محل استقرار مخازن اصلی این کشور است، تا پایان ژوئن به ۱۴.۵ میلیون بشکه رسید در حالی که اواسط ژوئن ۱۴.۹ میلیون بشکه بود.

بر اساس گزارش رویترز، واردات سوخت ونزوئلا هم در مقایسه با ۷۷ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز در مه که اکثر محموله‌های سوخت بنزین ایران به کاراکاس رسیده بودند، ماه میلادی گذشته به ۶۶ هزار بشکه در روزکاهش پیدا کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا