صنعت، معدن، تجارت

طرح «تعدیل سود در زنجیره تامین» به مجلس ارائه می‌شود

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: تا زمانی که انتهای زنجیره قیمت گذاری شود اما ابتدای آن دست بازار باشد، شاهد افزایش قیمت بی رویه در نهاده های تولید خواهیم بود. 

همچنین بخوانید

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از ایران خودرو، دبیر انجمن قطعه‌سازان با انتقاد از آزادی قیمت‌گذاری برای نرخ نهاده‌های تولید، از تهیه طرحی توسط انجمن قطعه‌سازان خبر داد که به موجب آن تعدیل سود در زنجیره تأمین صورت خواهد گرفت. به گفته وی این طرح کارشناسی، توانایی ارائه به مجلس شورای اسلامی را دارد.

مازیار بیگلو، با اشاره به قانونی که در سال ۹۰ در خصوص قیمت گذاری مواد اولیه توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، گفت: متأسفانه مطابق این قانون، مواد اولیه تولید داخل این اجازه را دارند که به نسبت نرخ جهانی و هم چنین تأثیر نرخ ریال به دلار، مواد خود را قیمت گذاری کنند. یعنی عملاً دست آزاد بازار حاکم است و قیمت گذاری دستوری مشمول حال آنها نمی‌شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که در زنجیره تأمین نگاهی مبنی بر رویه واحد نباشد، یعنی انتهای زنجیره قیمت گذاری شود اما ابتدای زنجیره دست بازار باشد، شاهد افزایش قیمت بی رویه در نهاده‌های تولید خواهیم بود.

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه خودروساز و قطعه ساز از هم جدا نیستند و هر دو یک مجموعه واحد با منافع مشترک هستند، تصریح کرد: ما خواستار وجود رویه واحد در قیمت گذاری هستیم. اگر انتهای زنجیره مشمول قیمت گذاری دستوری یا به اصطلاح قوانین تعزیراتی است، ابتدای زنجیره نیز باید همین‌طور باشد. اگر قرار است در ابتدای زنجیره، قیمت بازار تعیین کننده باشد، در انتهای زنجیره که خودرو قرار دارد نیز باید همین اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به طرحی که از سوی انجمن قطعه سازان با محور تعدیل سود در زنجیره تأمین، تدوین شده است، اظهار کرد: این طرح که در مراحل تهیه و بررسی قرار دارد، طرحی کارشناسی است که بر اساس آن غیر منطقی بودن این فرضیه مطرح می‌شود که چرا یک خودروساز باید متحمل زیان ۲۰ هزار میلیارد تومانی شود اما در همان حال، یک شرکت فولاد سود ۲۵ هزار میلیارد تومانی شناسایی کند. در هیچ کجای دنیا چنین روالی وجود ندارد. بنابراین باید این نرخ سود تعدیل شود.

بیگلو در ادامه گفت: اولین قدمی که باید در این زمینه انجام شود، ارجاع این طرح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و تصمیم گیری درباره آن است. زیرا این طرح مبنای قانون گذاری دارد و باید به صورت طرحی کارشناسی در سطح مجلس مطرح شود.

وی ابراز امیدواری کرد: در مذاکراتی که با نمایندگان کمیسیون صنایع برگزار می‌شود، بتوان قانون را اصلاح و یک تبصره به آن اضافه کرد که به موجب آن، تولیدکنندگان داخلی، مواد اولیه شأن را با نرخ یارانه ای از فروشندگان مواد اولیه داخلی خریداری کنند. این مساله علاوه بر تعدیل و کاهش قیمت، تأثیری مثبت بر روی فضای ذهنی بازار خواهد گذاشت.

بیگلو با اشاره به دعوت نامه ساپکو به قطعه سازان در راستای به روز رسانی قیمت قطعات، عنوان کرد: این دومین سالی است که شرکت ساپکو این اقدام را انجام می‌دهد. تأثیر سال اول این اقدام کاملاً مثبت بوده و کل واحد اقتصادی ساپکو و ایران خودرو به این نتیجه رسیدند که بازخورد مثبتی که از قطعه سازان دریافت کرده اند را ادامه دهند. این روند آغاز شده است، در حال حاضر تعداد زیادی از قطعه سازان مدارک خود را ارائه داده یا در حال مذاکره با واحد اقتصادی هستند.

دبیر انجمن قطعه سازان افزود: هر قدر بتوانیم قیمت قطعه را به واقعیت نزدیک تر کرده و هم زمان از نیروی قطعه سازان برای افزایش تیراژ تولید و تعدیل سود استفاده کنیم، منافع نهایی آن شامل شرکت‌های خودروساز خواهد شد. مهم این است که در حال حاضر قطعه سازی را زنده نگه داریم تا بتوانیم تیراژ تولید را حفظ کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تخصیص ارز برای تهیه و تولید مواد اولیه قطعات وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تخصیص ارز به صورت بسیار قطره چکانی و با مشقت فراوان صورت می‌گیرد. درصد ارزی که از ابتدای سال درخواست آن را داده بودیم و در نهایت دریافت کردیم، آن قدر پایین است که متأسفانه قطعه سازان در تهیه مواد و قطعات استاندارد اولیه با مشکل مواجه هستند.

بیگلو افزود: نتیجه این شکل از تخصیص ارز این می‌شود که در ابتدای سال خودروی ناقص را با حمایت خودروسازان و قطعه سازان تقریباً جمع کرده بودیم، اما امروز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در مجموع دو خودروساز انباشت شده است. وجود این معضل صرفاً به دلیل کمبود قطعاتی است که بانک مرکزی نتوانسته ارز آن را تأمین کند و در نتیجه خودروساز یا قطعه ساز نتوانسته مواد اولیه را وارد کند. به همین دلیل میزان خودروهای کف بالا رفته و باز هم گردش نقدینگی در سطح خودروسازی متوقف و به سیستم قطعه سازی کشور نیز تسری یافته است.

وی با اشاره به کاهش ارزبری طی یک سال گذشته، بیان کرد: با توجه به اینکه در یک سال گذشته با برگزاری میزهای خودکفایی و سایر اقداماتی که در زمینه نهضت ساخت داخل صورت گرفته، شاهد کاهش مصرف ارز بودیم، قطعاً اگر همین مقدار حداقلی ارز تأمین شود، خودروهای کف به صفر میل پیدا کرده و تیراژ خودروها متعاقباً افزایش خواهد یافت.
 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا